Hej!

Vi bor i ett hus från 2003 där vi är andra ägaren. Av en tillfällighet har vi nu upptäckt att alla plåtarbeten (stuprör, hängrännor, fönsterbleck och lite till) är av galvaniserad plåt. Allt omålat. Det är ett modernt hus och vi har tagit för givet att det skulle vara underhållsfritt. När vi nu börjat nysta i detta så har vi förstått att galvat rostar efter ett antal år och således måste målas. Vill man ha omålad metall får man välja aluzink eller dylikt. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan det betraktas som ett dolt fel? Eller visste man inte bättre 2003?

Tack på förhand för ev svar!

mvh
Sakarias

Eftersom alla plåtarbeten är synliga utifrån så faller det under er undersöknadsplikt att kontrollera detta.
För att en sak ska vara doltfel måste man nästintill utföra förstörande undersökning, dvs att bryta loss saker.

Galvat fungerar ju utmärkt obehandlat i många andra sammanhang, så varför det inte skulle fungera även här vet jag inte. Möjligen om skarvarna börjar rosta och att det sen sprider sig.
Galvat reser sig efter ett tag, men det är del av skyddsprocessen, då galvet offrar sig.

Personligen hade jag inte gjort något åt detta förän man måste.
Målade detaljer behöver underhåll med, så det är inte någon egentlig vinst i underhållsperspektivet enligt mig.

Galvaniserad plåt håller väl. Utanför köksfönstret ser jag ett tak som legat där i 45 år.
hustaket från 79 däremot med sin plastade plåt håller på att flagna.

I dag så är det väl "retro" med zink looken.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.