Jag har en oerhört "dum" fråga. Vi har precis flyttat in i ett helt nytt miljöhus och jag planerar att bygga ett vedlider längs med en av ytterväggarna (utomhus). Har ytterväggarna i nybyggda hus har någon form av tätskikt? Riskerar jag då att göra hål i detta tätskikt när jag börjar spika upp reglar etc?

Jag tror ingen fråga är för dum här, alla har vi varit okunniga och då måste man ställa frågor för att lära sig.

Moderna hus har tätskikt ja, men på insidan så du kan spika dina reglar utan att vara orolig. Din vägg ser antagligen ut typ så här, utifrån sett: ytterpanel, luftspalt ca 3-4 cm, vindpapp/vindduk, isolering och reglar 20-30 cm, plast (tätskiktet), gips.

Det du kan råka perforera är vindpappen, men det är inget du behöver oroa dig över. Spika på du!

Får man inga konstruktionsritningar när man flyttar in i nytt hus?

Går ofta och svär över att det inte finns ritningar och planer över konstruktioner, eldragningar etc etc i min gamla kåk och har alltid tänkt att det är nåt man slipper om man bygger nytt. Iof. sig kanske såna ritningar inte går in på detaljer som uppbyggnad av yttervägg men det vore ju snajdigt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.