2 934 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Isolera vind med plåttak
Hej,
Har nyss köpt ett hus med en falsade plåttäckning som tak. Kommer riva nuvarande ovanvåning och isolera om.
Huset jag har idag har en listtäckning (papp) vilket utifrån ser ut om så här:
Eftersom det nya huset har en plåttäckning med masonit strax under plåten är jag lite osäker på hur utförande bör se ut, om jag skulle riva upp till plåten och bygga om.
Så här, eller?
Har nyss köpt ett hus med en falsade plåttäckning som tak. Kommer riva nuvarande ovanvåning och isolera om.
Huset jag har idag har en listtäckning (papp) vilket utifrån ser ut om så här:
- Papp, råspont, 35mm luftspalt, masonit, isolering, ångspärr, gips
Eftersom det nya huset har en plåttäckning med masonit strax under plåten är jag lite osäker på hur utförande bör se ut, om jag skulle riva upp till plåten och bygga om.
Så här, eller?
- Plåt, masonit, luftspalt, masonit, isolering, ångspärr, gips?
Ingen som har något smart att säga? 
Det som egentligen bekymrar mig är huruvida det bör vara en luftspalt på båda sidor av masoniten, alltså mellan plåt och masonit, och även mellan masonit och isolering.
Plåt -> luft -> masonit -> luft -> isolering
eller
Plåt -> masonit -> luft -> isolering
Det som egentligen bekymrar mig är huruvida det bör vara en luftspalt på båda sidor av masoniten, alltså mellan plåt och masonit, och även mellan masonit och isolering.
Plåt -> luft -> masonit -> luft -> isolering
eller
Plåt -> masonit -> luft -> isolering
Nja. Undertaket är av board (masonit). Antar att det är läktat mellan den falsade plåten och masoniten. (Ska krypa upp och ta mig ytterligare en titt imorgon kväll)
Just att inte undertaket är av råspont (vilket för besiktningsmannen verkade helt naturligt) gör mig osäker på vilket korrekt förfarande är och vad jag borde försöka uppnå nu när jag renoverar ovanvåningen och kommer isolera om taket.
Just att inte undertaket är av råspont (vilket för besiktningsmannen verkade helt naturligt) gör mig osäker på vilket korrekt förfarande är och vad jag borde försöka uppnå nu när jag renoverar ovanvåningen och kommer isolera om taket.
Klicka här för att svara