Martin_B
Jag är lite nyfiken. Hur många sätter horisontella kortlingar bakom horisontella spikläktar bakom ytterpanel?

Om ni använder exempelvis 28x70 till spikläkt, struntar ni i kortlingen bakom eller kör ni med?

Själv tycker jag det känns bättre med kortling bakom så det drar bättre när man spikar panel, plus att det blir en stabilare och rejälare konstruktion. Känns lite klent att bara sätta en spik vid varje stående regel och låta spikläkten hänga i luften mellan reglarna :)

Hur gör ni?

Jag kör med 28x70 och har inget bakom, tycker att det funkar bra...

Mikael_L
Jag korsreglade utanpå stommen med 45x45, och isolering i. Så jag fick sas det du skriver om på köpet. :cool:

Men nej, jag skulle inte ställa mig och kortla bakom.
Jag valde 25x50 som spikregel (som i verkligheten brukar vara mer av 23x48) och var nöjd med detta iom att jag hade mina hor 45x45 bakom.
Skulle jag inte haft korsreglarna bakom skulle det blivit 28x70 som spikregel eller ifall en oro om spiken drar tillräckligt bra 34x70.
Och så spikpistol och 50 eller 60mm spik, som är 2,8 tjock oavsett.

Martin_B
Mikael_L skrev:
Jag korsreglade utanpå stommen med 45x45, och isolering i. Så jag fick sas det du skriver om på köpet. :cool:

Men nej, jag skulle inte ställa mig och kortla bakom.
Jag valde 25x50 som spikregel (som i verkligheten brukar vara mer av 23x48) och var nöjd med detta iom att jag hade mina hor 45x45 bakom.
Jaha du tvärade isolering där ja. Då slipper man ju massa köldbryggor också. Men klart, då bygger alltihopa 45 mer också.

Skulle jag inte haft korsreglarna bakom skulle det blivit 28x70 som spikregel eller ifall en oro om spiken drar tillräckligt bra 34x70.
Och så spikpistol och 50 eller 60mm spik, som är 2,8 tjock oavsett.
Om man kör vindpapp så drar ju spikarna (ifall man kör 60mm spik) hål i pappen bakom? (Vid 22mm panel då förstås)
Sen rekommenderas det väl att spiken för panelen är förankrad till 2/3, och om panelen är 22mm så är det väl egentligen 3 tumsspik som gäller. Men det lär ju garanterat ta hål i pappen bakom läkten. Hur gör du i det fallet?

Martin_B
PCLarsson skrev:
Jag kör med 28x70 och har inget bakom, tycker att det funkar bra...
Vad använder du för spik då? 2 tum? Och vad har du för vindspärr bakom, skiva eller papp?

Mikael_L
Martin_B skrev:
Jaha du tvärade isolering där ja. Då slipper man ju massa köldbryggor också. Men klart, då bygger alltihopa 45 mer också.
Eller så tar man 45mm mindre dimension i regelstommen då, så bygger det inte mer.:)

Men man ska nog inte övervärdera korsreglingens betydelse, att den isolerar så speciellt mycket bättre än traditionell regling av samma tjocklek. Men jag körde 45+195+45, och tycker att 45+220 hade blivit lite magert. ;). Och så fick jag ju den konstruktiva fördelen med bättre stöd för spikregeln.

Om man kör vindpapp så drar ju spikarna (ifall man kör 60mm spik) hål i pappen bakom? (Vid 22mm panel då förstås)
Sen rekommenderas det väl att spiken för panelen är förankrad till 2/3, och om panelen är 22mm så är det väl egentligen 3 tumsspik som gäller. Men det lär ju garanterat ta hål i pappen bakom läkten. Hur gör du i det fallet?
Om en 3" spik sticker ut 1" bakom gör den extra längden ingen nytta.
Men där är fördelen med spik till spikpistol, som håller diameter 2,8 oavsett hur kort spik man kör med, dvs drar lika bra som 75x2,8 om den ändå får merparten i fria luften bakom.

Garaget spikade jag med 50x2,8, då jag bara hade 25mm spikläkt bakom.
Men med facit som jag har idag så skulle jag kostat på mig 28x70 som spikregel och 60x2,8mm spik, då mina 50x2,8 drar lite dåligt.

Martin_B
Mikael_L skrev:
Om en 3" spik sticker ut 1" bakom gör den extra längden ingen nytta.
Därför jag gillar o kortla bakom ;) ...så fäster spiken ända bort till spetsen.

Men där är fördelen med spik till spikpistol, som håller diameter 2,8 oavsett hur kort spik man kör med, dvs drar lika bra som 75x2,8 om den ändå får merparten i fria luften bakom.
Vad menar du med "fria luften"? Bakom spikläkten finns ju vindskyddet? Då tar den ju hål i den istället? Eller är det jag som inte hänger med nu? :)

Vad jag menar är, att om man har exempelvis 22mm panel samt 28mm spikläkt under och sedan drar i en 3 tum eller låt oss säga 60mm spik, så går 25mm alt. 10mm rätt igenom vindskyddet, vare sig det är skiva eller papp, så vida man inte har en distans bakom spikläkten med motsvarande mått. Eller är det jag som är fullkomligt snurrig nu? :)

Garaget spikade jag med 50x2,8, då jag bara hade 25mm spikläkt bakom.
Men med facit som jag har idag så skulle jag kostat på mig 28x70 som spikregel och 60x2,8mm spik, då mina 50x2,8 drar lite dåligt.
Ja jag tycker själv att 50 är alldeles för klent. Särskilt med dagens väderväxlingar. Här regnar det ju tropisk regn och är sådär 25 grader om vartannat. Panelen dansar ju salsa dygnet runt, så det är till att håla den på plats ;)

Mikael_L
Martin_B skrev:
Vad menar du med "fria luften"? Bakom spikläkten finns ju vindskyddet? Då tar den ju hål i den istället? Eller är det jag som inte hänger med nu? :)
Jag menar material för spiken att dra i. Att den punkterar vindspärren är bara en ytterligare nackdel.

Men alltså, som svar på din fråga:
...så skulle jag antingen nöja mig med 28x70 som spikregel, eller gå upp till 34x70, om jag misstänkte problem.
Att kortla bakom är ju ett j*** jobb, och tar ju även av väggens isoleringsförmåga.
Och det blir knappast billigare än 34x70 heller.

Jag förespråkar samma konstruktion som Mikael_L, dvs att lägga ett horisontellt regelverk (och isolering) ytterst i stommen. Själv använder jag 70x45 liggande utanpå de stående (170x45) reglarna. Det liggande regelverket avhjälper ju oxå problemet med att fasadspikarna går igenom vindduken, det spelar ju ingen roll då duken ligger klämd mellan reglarna och spikläkten.

45x45 eller 70x45 är väl mest en smaksak, men jag tycker 45 isoleringen är så sladdrig att jobba med så jag valde 70 tjocklek både utvändigt och invändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.