Byggahus.se

Bygga etage i en gammal loge - balkar?

1. D
    Medlem · Stockholm · 1 inlägg

_ Davva_

Medlem
    Jag har en gammal timrad loge som mäter ca 17x6,5m. Det är 6m i takhöjd, och idag står logen tom. Nu vill jag bygga ett öppet etage i ena halvan som kommer att gå ut ca 7 meter från kortväggen. Balkarna som ska hålla upp etaget tänkte jag sätta vägg till vägg (alltså ca 6,5m) utan pelare under.

Tanken är att det ska vara ett sommarboende med plats för 3 bäddar där uppe. Den totala ytan kommer att bli ca 45m2.

På den lokala tågstationen håller de på att riva upp rälsen, och där ligger nu en hög med räls i perfekta längder (~7m styck). Frågan är om man skulle kunna använda de som balkar för att hålla upp etaget?

Själv tycker jag att det skulle vara en rolig detalj. Eller är det en tokig idé? De kanske sviktar? Det känns som att de borde vara rätt stabila och stadiga..?

Vad ska man annars använda? Är det balkar i limträ som gäller? Vilket mellanrum kan man ha mellan balkarna? Jag såg i någon tabell att dimensionerna skulle vara 66x315 om man vill ha en 6-7m balk i limträ, kan det stämma? Vad är det för formel/regler som gäller för bärigheten av balkarna?

2. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 293 inlägg

Larsa

Medlem
    Det finns online program på nätet. Sök på dimensionering här på forumet lär du hitta (hade själv en dimensioneringtråd, men orkar inte leta reda på den)

Ang järnvägsräls låter ju det som en kul lösning.

3. T
    Medlem · Skåne · 581 inlägg

Tornhill 2

Medlem
    Angående järnvägsrälsen:
    Lägg upp en räl på två klossar en i varje ända. Mät hur långt det är till marken på mitteln.
    Hyr in tjocke Tom och hans bror, fete Fredde, och ställ dem (250kg) mitt på rälen.

Mät på mitteln hur mycket det böjer ner. Jämför detta med hur mycket din exempellimträbalk skulle böjas ner med samma last.

/ Fredrik

Redigerat 3 sep 2012 11:33
  4. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 293 inlägg

Larsa

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.