Det är 3.7m till taket. Gipsskivan är 2.5 m. Sen har man skarvat med ny gipsskiva. Och denna skarv buktar ut ca 4 mm.
Vad är lämpligast att göra?
Helst hade jag velat slipa det. Men detta betyder att slipa genom kartongen och att gipset blir bara 8 mm där. Och skruvarna?

Vad tror ni?

Frågan är varför det buktar ut? Kanske är enklare att åtgärda det än att slipa så mycket?

Huset byggdes 2005.
Känner inte för att riva så mycket :(

Även om det känns surt är det troligen enklare att riva ner den övre skivan och fixa vad som behövs bakom, före en ny skiva kommer upp. Att slipa bort pappret ner i gipsen tror jag inte är helt optimalt.

En senkommen kanske dum fråga: men har du försökt att skruva fast skivan där den buktar? Eller finns det ingen regel alls där?

Det är inte så att det är en remsa lagd i en skarv som inte är nedsänkt?

Ett alternativ kanske kan vara att bredspackla ut åsen 2-3 dm uppåt och nedåt så den blir mindre framträdande.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Ett alternativ kanske kan vara att bredspackla ut åsen 2-3 dm uppåt och nedåt så den blir mindre framträdande.

Funkar nog om det ska tapetseras. Värre om det ska målas, då blir det nog att spackla metern minst åt båda håll, men det beror ju också på hur noga man är.

Om man skulle spackla.
Vilken spackel vare lämpligast? Finns det något som krymper ej?
Och torkar fort?

mycke_nu har helt rätt!
Jag gjorde så på våra målade väggar.
4m höga och skarvade med remsa utan fasning. Spacklade ca 3dm ut åt båda håll, 3 ggr. vanligt "lätthand väggspackel".

/Thomas

Ok.

Ska testa med gipsputs. Hoppas det går att använda mot målade gipsskivor.

MEn glöm inte att ha en pappremsa i skarven, om det nu inte redan finns.

Det finns.

Gipspus är ganska grovt och svårt att slipa!

Följ mycke_nu's råd så blir det bra!

Vilket spackel skulle ni rekommendera?

Lätthand medium.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.