Kommer ha 2.5 i takhöjd i nya huset och undrar var jag hittar OSB-skivor i rätt storlek, verkar bara finnas 2440 i vanlig bygghandel. Kan man specialbeställa eller kan man som snickare köpa in i andra dimensioner och vad brukar priset hamna på?

Fredricsons har 2700mm långa OSB. De är grossister så dessa får du beställa från en bättre trävaruhandel.

Lägg skivorna ner så får du minimalt med spill.

Matti_75 skrev:
Lägg skivorna ner så får du minimalt med spill.
Hmm, det har inte slagit mig att man skulle kunna lägga dom ner, men nu när du säger det låter det ju rätt logiskt...:rolleyes: 1200 är väl standardbredd så det är iofs inte helt idealiskt för 2500 tak, men ska fundra på det

Du kan sätta på en liten remsa längst upp, oavsett om du väljer liggande eller stående. Det spelar inte så stor roll.

Just av denna anledning (hittade inga 2500 osb) så köpte jag 12mm spånskiva istället.

Sätt OSB som man lägger golv. Minimalt med spill. Sätt ytskiktet (gips?) senare på så sätt att inga skarvar hamnar ovanpå varandra. Man behöver inte krångla till det mer än nödvändigt!

Böja med att såga upp en skiva i 8-9cm remsor och sätt längst ner och så ställer du sen 2,4 skiva på.

När man skarvar sådär, behöver man krångla med kortling eller funkar det utan? Och behöver man ha distans på några millimeter mellan skivdelarna?

Om du vill ha bra bärighet i den så är det bra att kortla men vad ska man hänga upp på väggen 10cm upp som kräver det?

bjolo360 skrev:
När man skarvar sådär, behöver man krångla med kortling eller funkar det utan? Och behöver man ha distans på några millimeter mellan skivdelarna?
En liten springa skall du alltid ha mellan OSB-skivor.
Du behöver inte kortla men om det känns bättre så dra några extra skruv genom gipsen på var sida om skarven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.