Nu behöver jag hjälp, och är tacksam om ni endast svarar på detta om ni med all säkerhet VET vad som kan hända.
Vi har på grund av ojämn platta kallras vid syllen. Dvs, förmodligen sluter inte syllen tätt mot plattan(kan det vara så?, eller gör lasten från huset att syllen trycks ner och det blir tätt?) Under syllen ligger syllfoam. Nu till frågan. Vad kan hända med huset när det är så här? Kan det ge problem(förutom att det drar kallt på golvet och självklart kostar pengar i energi) Finns det några bra sätt att lösa problemet på?

Med ditt nickname borde du väl vara den som kan svara på detta ;)

Kall luft torr luft som smiter in vid syllen lär inte ge några andra problem än en och annan spindel eller myra som hittar passagen. Hur ventileras huset i övrigt, nybygge, tillbygge?

Haha, jo eller hur? :thumbup: I min värld kan det inte hända så mycket, men då vi är två i hushållet och då jag representerar den kvinnliga sidan väger inte mitt ord så tungt när den andra sidan av den boende har bestämt sig för att hela huset kommer att mögla sönder på grund av kondens från golvvärmen? Och på grund av att varm och kall luft kan passera ut och in under syllen? Huset är nybyggt(2 år) och har Nibe 750 och vanliga freshventiler i övrigt. Vad säger du?

Köldbryggor ökar risken för fukt/mögel, http://www.lfs-web.se/koldbryggor-fukt.htm. Om det sen föreligger mögelrisk för er har jag ingen aning om. Det där med kondens från golvvärmen förstod jag inte. Risken är väl snarare att material invändigt i närheten av köldbryggan/kallraset kyls ner och att den fuktigare inneluften kondenserar mot det kalla.

En thermografering skulle ju ge svart på vitt. Billiga varianten är en IR-termometer på Clas Olson för att kolla om det är extremt kallt. Om det är kallare än tex fönsterkarmar (och de inte har kondens på sig när det år som kallast) så skulle jag inte oroa mig. Längre in i väggen bör det ju va lugnt eftersom det är konstant undertryck och den fuktigare inneluften inte kommer dit.

Nu talar vi ju inte om en köldbrygga och kondensation på insidan av en vägg, utan snarare precis samma förutsättningar som Byggnadsinspektören har med sina friskluftsventiler, ett luftlöde utifrån och in (förutsatt att ventilationsystemet med tillhörande FLVP är rätt intrimmat). Tryckprofilen är dessutom alltid sådan att vid golvet blir det ett inflöde av luft, inte utflöde.

Rör det sig om någon enstaka punkt, eller är det hela huset runt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.