Hej,

Vi planerar ett inköp av typ mindre contura braskamin för mysfaktor. Vi har hittat det perfekta stället men för att det skall funka bör vi böja av skorstenen först 45 grader innan mellan taket/golv och sedan vinkla den upp mot nocken efter tak på våning två via isolerad vind till nocken. Skorstenen skulle bli ca 6 meter. Jag antar att draget försämras, men kan man räkna på hur mycket? Kan man kompensera genom större diameter?

Tacksam för tips.

att sätta 1 vinkel tycker jag är ok, men inte 2.. jag tror inte sotaren tycker det är så bra heller...
du behöver inte gå ut med skorstenen vid nocken , utan gör detta på taket i stället
det finns regler för hur högt du måste gå upp..med pipan..
Eti..

Det går utmärkt med två vinklar, så har jag byggt här.

Att tänka på:
du måste ha inspektionslucka precis under den övre vinkeln för att säkerställa att det går att rensa.
draget blir lite sämre pga vinklarna men det kompenserar man med ett längre rör.

Som etiol säger, det kan ju vara bättre att gå rakt upp och ut om det går, och använda ett avsevärt längre rör utvändigt, men det är ju inte alltid det går. Här hamnade tex röret rakt upp i en ränndal och takstol så enda alt var att dra snett.

är takvinkeln exakt 45gr? NVIs moduler kan du få med valfri vinkel så att röret löper parrallellt med taket.

etiol skrev:
att sätta 1 vinkel tycker jag är ok, men inte 2.. jag tror inte sotaren tycker det är så bra heller...
du behöver inte gå ut med skorstenen vid nocken , utan gör detta på taket i stället
det finns regler för hur högt du måste gå upp..med pipan..
Eti..
När jag tänker på det lite till.......hur fasen skulle det se ut med bara EN vinkel? Då kommer ju inte röret ut i lod......!

Hej Mathias
Vad jag menar med en vinkel , är att sätta 2 st 45 vinklar i varandra eller så nära som möjligt
då blir det 1 mjuk vinkel som är 90 grader.. Istället för att följa taket upp till nocken..
Pipan behöver inte gå över nocken..
Ett rökrör som följer taket kräver en säkrare installation därför att risken är
större för värmespridning och med brand som följd..
Detta är inget som jag vill rekommendera att man gör..
Eti..

Redigerat:
Tack. Efter vad jag kunnat se verkar två vinklar funka. Vi kan ju med lätthet ha sotlucka på den isolerade vinden (vinkel 2). Eventuellt kan skorstenen gå rakt upp, men då hamnar den vid ränndal / takkupa.....känns mindre bra.

Eti, jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar. Skulle vara lättare att se alternativen om vi hade lite bilder på installationsplatsen. Vad gäller brandsäkerhet så antar jag att man tar sig genom ett bjälklag ovanför kaminen och då är det ju naturligt att gå vidare med helisolerat rör => 5cm till brännbart. Inte så komplicerat.

Byggis: jag tog gick både diagonalt och längs med taket just för att undvika ränndalar och överram på takstolar. Blev bra tillslut men ändå rätt komplicerat med avväxling av takstolar och väldigt trångt om plats pga dålig takhöjd där vi gick genom bjälklaget.

Jag kan också konstatera att sotningen är rätt knölig eftersom lod och viska inte tar sig ner för den vinklade delen (22 grader) på egen hand. Det gör att sotningen av diagonaldelen måste göras via inspektionsluckan vilket är pillrigt tills man kommit på trixen....

Sotarluckan bör nog sättas vid vikel för stt underlätta sotning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.