Dags att isolera ytterväggarna i mitt gamla hus.

Idag sitter det en tretexskiva rakt på reglarna.

Tanken är att riva tretexen, isolera med två skikt glasull sedan OSB+ skiva.
Gips känns så jävla tråkigt och de fördelar som finns gällande brand spelar ingen som helst roll då hela kåken är i trä och alla innerväggar kommer fortsätta vara konstruerade av tretex.

Tanken med OSB skivan är såklart att lättare kunna fästa upp grejer och att få en lite stabilare vägg men vad finns det egentligen för alternativ ? Både till "2skivskonstruktionen" och gipsen ?!

Tapet på masonitskiva?
Tapet på spånskiva?
Målad puts?
Jag föredrar gips :)

Puts blir det inte.

Om jag skulle köra spånskiva, lika bra att skita i OSB då ? och köra en lite tjockare i spån bara..

Vad finns det för fördelar med masonit kontra gips ? Tretex sägs ju skapa bättre akustik och värmeisolera litegrann, samma med masoniten ?

Vad finns det för fördelar med masonit kontra gips ? Tretex sägs ju skapa bättre akustik och värmeisolera litegrann, samma med masoniten ?
Om du tänker köra enbart skivor så finns det väl inte någon särskild fördel med masonite vs gips. Masonite är lite som en mdf fast utan syntetiskt lim.

Tretex är bra, men visst, inte ideal att spika i. Tanken är väl att man ska ha spåntade brädor bakom både masonite och tretex.

Alt till gips är t ex spåntade brädor, panel och plyfa. Med plyfa och lister kan man göra boaserade väggar. Snofsigt (tycker jag) men pilligt med listerna.

ni kan sätta bara osb !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.