Y
Skissar en sittbänk. I ritningen så är det 80cm mellan gavlarna.

Ifall jag har en 15mm, eller en 20mm tjock ekskiva, skulle den då bananformas ifall man sätter sig på den?

Beror även på djupet av skivan.

Ekskiva; limfog eller massiv?

Y
30cm djup.

vet inte skillnad men hoppas på finna något som inte serut som stavar/parkett... dvs fanerad skiva kanske vore bättre.

Redigerat:
Man kan ju vara vitsig och säga det beror på kroppsvikten;). Ett mindre barn lär det funka för men med mina 90 + tror jag nog att det sviktar. Men håller gör det säkert. Kan du inte sätta en bit av skivan på högkant mitt under? 50mm eller så.

(Nu är jag mer av timmerman än av möbelsnickare. Så jag tar gärna i lite extra.)

Krilleman
Jag har byggt lite div, saker med IKEA:s tjockaste bänksiva i ek, (3,8cm stavlimmad)

Men sista skivan jag köpte är till min stora förvåning (eller inte) stavlimmad på dubbla håll. Bara gavlarna som var "hela"

skiva.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots allt är det väl nackdelen med att köpa billigt...

Blev visst lite OT här, men på frågan om svikten skulle jag tro att 15mm är för klent...

Redigerat:
Du kan ju försöka beräkna det med hjälp av denna:
http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm

Om jag nu lite snabbt fått rätt på mått och enheter så skulle en 2 cm tjock skiva svikta ca 4 mm om man placerar 100 kg mitt på.

Om den är fastskruvad i ändorna påverkar också, en lös skiva bågnar lättare

Plutus skrev:
Om den är fastskruvad i ändorna påverkar också, en lös skiva bågnar lättare
Det beror på vad den är fastskruvad i.
Om den är fastskruvad i två gavlar som inte kan röra sig (tex betongväggar) så kommer det att krävas MYCKET mer för att den skall deformeras. Om den däremot är fastskruvad i ett rangligt underrede av trä, som är vanligt vid en sittbänk, så är skillnaden mycket mindre mot en lös skiva.

/ Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.