13 731 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Hatthylla i gipsvägg
Jag ska sätta upp en hatthylla i en gipsvägg. Jag MÅSTE sätta hyllan i reglarna som sitter 60 cc.
MEN avståndet mellan skruvhålen i hyllan sitter med 72, 2 cm mellanrum.
Hur löser jag detta, jag vill ha just den här hatthyllan.
Måste tillägga att jag är ganska amatörisch på sånt här
MEN avståndet mellan skruvhålen i hyllan sitter med 72, 2 cm mellanrum.
Hur löser jag detta, jag vill ha just den här hatthyllan.
Måste tillägga att jag är ganska amatörisch på sånt här
Det finns väl två vettiga alternativ.
1. Sätt ena sidan i regeln och andra sidan med mollyplugg.
2. Sätt upp en planhyvlat planka horisontellt i rätt träslag/färg på väggen. Denna planka skruvar du i två reglar, sen skruvar du hatthyllan i plankan!
1. Sätt ena sidan i regeln och andra sidan med mollyplugg.
2. Sätt upp en planhyvlat planka horisontellt i rätt träslag/färg på väggen. Denna planka skruvar du i två reglar, sen skruvar du hatthyllan i plankan!
Jag måste sätta den i reglarna för annars kommer inte väggen att hålla (har min självutnämnde allvetare till sambo sagt
)
Det där med en horisontell planka kanske vore en idé!
Det där med en horisontell planka kanske vore en idé!
Både hatthyllan i vårat nya hus, och den i vårt gamla, sitter med metallexpander (mollyplugg) och det har aldrig varit minsta problem. Hatthyllorna är fästa i fyra infästningar och är ca 1m breda.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60099791/
En horisontell planka är en lösning men det är de vertikala stöden i hatthyllan som tar den största tyngden. All anläggningsyta mellan hatthyllan och väggen måste ligga an mot underlaget.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60099791/
En horisontell planka är en lösning men det är de vertikala stöden i hatthyllan som tar den största tyngden. All anläggningsyta mellan hatthyllan och väggen måste ligga an mot underlaget.
Redigerat:
Vi fäste vår i en regel på en sida och andra sidan med molly.
Än så länge sitter den kvar och då har vi ändå lastat ner den ordentligt i vinter med jackor och en massa tunga vinterkläder.
Skulle gissa att det första som i vårt fall går sönder är själva hatthyllan och inte väggen.
Än så länge sitter den kvar och då har vi ändå lastat ner den ordentligt i vinter med jackor och en massa tunga vinterkläder.
Skulle gissa att det första som i vårt fall går sönder är själva hatthyllan och inte väggen.
Aha, det kanske får bli att fästa den i EN regel då och molly i andra änden.
Klicka här för att svara