Byggmaterial & Byggteknik
Drosen: Snyggare vore väl att borra hål in i stolparna där du för in rören så slipper du den extra "träbiten". Du får helt enkelt resa stolparna allt eftersom du fått dit rören.
Enk Projektet: [citat] I Sverige såldes den som Lecapluggen.....sitter som berg i Leca och håltegel.....jag satte dörrkarmar i mitt förra hus med dom...
janbanan: Hej! @bax - Har Du något tips om var man hittar dessa u-lister? Har letat/frågat utan resultat. MVH
phl: Några krussiduller blir det icke, finns inga ambitioner till smidessnajsande på räcket. Metallgrossissten hade en del även om det är 10 mil till Skånes baksida. Får fundera på att ändra dimensionerna något för att passa lättillgängliga KKR-dimensioner.
MSjöström: Tack för era svar! Om man borrar i väggen ser det ut som gips, men sätter man i plugg åker den rakt ut igen så fort man sätter lite tryck på det hela. Har knackat på väggen, men hör ingen skillnad alls någonstans. Lutar man sig mot väggen eller råkar ramla mot den känns det som hela lägenheten ska rasa..
Helioz: Håll även koll på rotationsriktningen på frässtålet vilket avgör om du skall trycka eller dra fräsen.
Davidw: Har ingen bild tyvärr. Men om du vill ha strikt New England ska du nog ha samma bredd och liggande. Vill du ha lite mera svenskt-sommarstuga så testa blandat.
eviljava: Puts är ju bara ett ytskikt så vill du köra "rough" kan du göra det. Personligen tycker jag att det kan bli snyggt att knacka bort puts om man har en gammal tegelvägg bakom. Är det däremot lättbetongblock eller liknande tycker jag att det är snyggare med puts. Men det är bara mina egna åsikter och har ju ingenting med din frågeställning att göra. :)
Mikael_L: Jag tror också att både CE-märkning och beräkning med euro-code är saker som endast gäller den som tillverkar yrkesmässigt åt andra. Självbyggda stolar går nog fria. Däremot hamnar man lite i händerna på byggnadsnämnden och den ev kvalitetsansvarige ... sorry, kontrollansvarig heter det väl nu! Dom kan ju antingen helt utan protest godkänna dina egenbyggda, till att konstra
jtl: Jag hade valt standardgips, 13mm. Gjorde samma renovering som du i min källare för drygt ett år sedan. * 200mm Isodrän utvändigt, * ventilerat golv från granab, * 45 stålreglar * 45 mineralull * OSB * Gips Jag valde 13mm gips av följande anledningar: Dels så är stålreglar inte lika styva i konstruktionen som träreglar vilket framförallt märks när du inte har skivor på båda sidor
MathiasS: Ok, jag fattar konceptet. Jag skulle ändå säga att alla bryggor jag sett byggas av "proffs" på detta koncept har trallen på längden. Men som du säger har det mindre betydelse i ditt fall. Det som är bra med golvreglar på tvären (och därmed trall på längden) är att det är enkelt att låta bryggplanet/däcket få ett överhäng på någon knapp halvmeter. Om du sedan behöver
Småland2009: Toppen, tack för snabbt svar! Jag väntar tills i morgon bitti då så är jag garanterat lugn. :)
Matti_75: Annars kan du använda stålskena avsedd för montage mot snedtak.
Erikoolio: Högglans vit från IKEA (kök) satte vi in i tvättstugan i höstas...
Stew: Hej, Bumpar tråden åt dig, då jag inte är någon expert i ämnet. Men trät på den pallen du visar är av fin kvalitet. Det är hela brädor av kärnvirke. Många byggvaruhus, och absolut brädgårdar kan hjälpa dig att kapa till längderna. Men finsnickeriet får du göra hemma. Fogar, fasningar, icke raka kapningar osv. Mvh Stefan
Stew: Hej, Vi har gjort något liknande på vår trapp. Furutrapp. Slipade, fyllde i med epoxy där det var sprickor och skador (fungerar kalasbra, sitter som berget och går att slipa på). Målade sedan trappen grå. Detta var jättesnyggt, ända tills vi kom på att furu är ett mjukt material. Och allt som tappas, dras eller på annat sätt kommer nära ytskiktet pajjar det. Så nu har vi massa
anaitis: Jag måste bestämt avråda från att be en snickarfirma bedömma hållfastheten efter en sådan håltagning.
Stew: Hej, Oj, svår fråga. Det är nog inte så många här som använt sådana rör. Vet någon ens vart man köper dem? Om någon har info om det så skulle jag rekommendera dig att ringa dit och kolla. Återkom gärna med bilder om du sätter igång projektet. Väldigt udda och roligt. Mvh Stefan
Stefan N: Jag köpte just bärläkt till taket och då var XL-Bygg 2mm tjockare än Byggmax.
Mikael_L: Ja du, det där blir kanske lite knepigt ..? En krok för takfotsbräda funkar väl i alla fall inte: [bild] [bild] Då hamnar ju rännan ovanför där vattnet rinner ut. Kanske vanliga krokar som man brukar fästa dom ovanpå råsponten, fast skruva underifrån istället. Ungefär som denna bild, men kroken under råsponten och skruvat underifrån: [bild]
Macarus: Zingos variant är vad jag menar med vattbräda. Så ser det ut på vårt hus. Skulle säga att det är det snygga och traditionella sättet. Ändträet på den övre delen av panelen ska sluta några mm ovan vattbrädan för att inte suga så mycket vatten. Vattbrädan är förstås utsatt men dess ändträ är ju skyddat. Den bör också fästas så den enkelt kan bytas. Våra vattbrädor är
pelle242: Det finns pigmenterad träolja från bla Jotun som jag har för mej går att få nästan svart. Skulle kunna bli ok. Men absolut bäst att gjuta steg själv i betong med järnoxid i så får du svarta steg också.
seniorkonsult: bjozac Väldigt vad du var lättstött då. Jag har inte tillrättavisat någon. Tycker bara det är bra att man kollar frågan först innan DU börjar rätta mig.
anders07: Det enda sättet att få det att hålla och bli snyggt är tyvärr att skrapa bort lös färg och spackla på nytt med remsa. Lägga på latex fog är ju enkelt, billigt och snabbt men inte den snyggaste lösningen. Bara färg fungerar inte, det spricker rätt snart igen tyvärr.
anders07: Gipsputsen är ju rätt förlåtande och fäster normalt sett bra. Risken är dock att man har smuts/fett eller damm bakom och då kan det släppa. Man bör alltid lägga på primer vid putsning med gipsputs, speciellt om man lägger det på målad eller slät yta. Vid lättbetongvägg så blandas primer med 3-4 delar vatten och sen kan man spruta på med en blomvattningsflaska. Jag har en sån
Bambi: Tack, vilket svar :) Jag tror den största risken är just den skivan som redan har trillat ner då den sitter enbart med ett fäste i nederkant mot hustaket pga snedsågningen, skivan är triangelformad, där skulle jag faktiskt kunna byta ut det fästet mot ett sådant hörnfäste då hålen inte syns så väl eller man kan foga och måla. Säkerheten är trots allt viktigast. Nu känns det som