Byggmaterial & Byggteknik
pelpet: LK eller Uponor brukar synas ofta, så det borde väl innabära att de här OK iallafall. Just nu kör jula rabatt på en luft-vatten-värmepump med inkluderad elpatron. 17 lax ska de ha för den. Det kanske kan vara ett alternativ till en elpanna med tanke på att den är så billig. Iallafall om du hyfsat snart kan sätta in några radiatorer. Märket "Anslut" har dåligt rykte, så jag skulle
Gallimatias: Här finns kanske en hint om tidsåtgång http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40523-hur-fort-murar-man.html Enhetstider är googlingsordet. Matrialpriser är bara telefonsamtal bort; ring beijer bygg, optimera, woody osv och speca hur många m2 av det du vill ha med armering o bruk. Dom ger dig offert och då vet du materialpriset.
SwiftD: Känns som en dålig ide... hur ska du dränera källargolvet och väggarna? Du kan ju inte underminera husets befintliga grund så den nya väggen måste komma innanför. Låter som det kommer sluta med fukt och mögel.
seniorkonsult: Hyresvärden har miljöansvaret att bostaden är frisk. Om han inte undersöker och fastställer/åtgärdar kan du kontakta miljöenheten hos kommunen. Men du har tydligen anmält eftersom länsstyrelsen är inblandad.Lukten tyder på fukt och...mögel.
Kromo: Ut en kväll och fäst den på väggen. Klart dagen efter sätter du fast den. Eller märk ut på väggen ett par punkter dagen efter upp med den.
thomasx: Skjuvhållfastheten på den gamla klassikern PL400 ligger på 30kg/cm2 nånting när den härdat, så det är inga problem ;)
martinradbo: Skall precis till att beställa H-balkar och limträ och har problem då jag inte får tag i min konstruktör. Balk 2 och 3 blir H-balk i stål, HEA 200 mm. Balk 5 blir dubbla limträbalkar, 90x225 då det finns många stödpunkter där. Vi har dock glömt att beräkna balk 1 och 4. Mellan balk 2 och 5 finns det en övervåning, övriga delar är enbart en våning med låglutande tak och
thomasx: Ja, det är många fördelar, inte minst priset. kostnad för materialet landar på ca 50:-/kvm och sedan håller det lika länge som plattan, har jag hört, för ett vanligt hemma-garage. Allt blir klappat och klart i samband med att man gjuter plattan, man behöver inte måla eller lägga något annat på vid senare tillfälle. Här finns en del info www.modernbetong.se Jag är något trött
Rooney: Det var tydligen ett missköp från min sida. Jag trodde att man kunde välja att ha grinden öppen typ 120 grader grader med hjälp av t.ex. en hasp om man ville, men det är omöjligt med denna konstruktion. Dessutom så lämnar grinden en lucka på 40-50 cm oavsett hur jag spänner fjädern. Finns det någon annan lösning av dörrstängare som fungerar och där man även kan välja att ha
joano: Hej! Snarlika frågor har ställts tidigare men jag ber om lite hjälp i allafall. Jag planerar för att isolera mitt garage, nu är det så att konstruktionen är inte den bästa, tryckt syll på betongplatta enbart med byggplast mellan. Vindskyddet innan panelen är i form av gipsskivor. Se bild. Dessa skivor är tydligt fuktskadade (uppluckrad papp längst ned). Jag har mätt fukthalten i
anders07: Jag skulle nog hellre satt en gipsskiva och putsa på den sen. Använd gipsputs för att fylla upp så "djupet blir samma som övrig vägg först. Det borde bli stadigt nog för att det inte ska skpricka sen när du putsar hela väggen. För att vara på säkra sidan kan du lägga ett putsnät över luckan också som anatis föreslog.
MathiasS: Oavsett lov eller anmälan kommer du avkrävas konstruktionsritningar + beräkningar.....
MathiasS: Näe jag tycker att man som gissande hemmabyggare ska ta i så man spräcker brallorna. Då håller det.
Mikael_L: VP-2 dosor med justerbar ring är lösningen på ditt problem och en jävligt bra dosa. Välj en med ring justerbar mellan 13-26mm Ett billigare alternativ är Étman, som är något kinesiskt tillverkat, men rätt OK iaf. Den har justerbar ring och finns att köpa på några ställen, bl.a. http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Apparatdosa-46237/ http://www.jula.se/enkelgipsdosa-412011
jonathanGubbe: Hej alla husbyggare! Jag har ännu ingen tomt men är i startgroparna för att börja undersöka möjligheter till ett framtida husbygge. Medan jag ser mig omkring och drömmer så skulle jag gärna passa på att bli riktigt påläst angående byggteknik, energivärden, fukttäthet, ventilation m.m. Så nu undrar jag om det är någon som kan rekommendera en eller flera bra böcker på ämnet
eviljava: Så jämnt som möjligt. Det är inte ett dugg roligt att kakla på ojämna underlag och slutresultatet blir aldrig riktigt bra oavsett hur mycket man trixar och fixar för att jämna ut med fix. När jag kaklar försöker jag få till underlaget lika plant som om jag hade tapetserat.
Huvudbrytaren: http://asbest-sanering.se/far-man-sanera-asbest-sjalv Det du ska göra är ju så pyttelite att det knappast går in under begreppet asbestsanering. Blöt ner eternitskivorna så de inte dammar i onödan, lägg dem i en plastsäck. Torka av ev damm som ligger kvar med en blöt gammal handduk som sen också hamnar i sopsäcken. Kör säcken till återvinningsstationen. Har du en P3-andningsmask
Drotz: Några nedsänkta lampor kan jag tyvärr inte sätt nu. Då skulle jag tänkt på detta innan då kanten närmast väggen inte ligger jämnt. Så nån variant får man göra där för att dölja den fula kanten som är där.
Jakethe: Smart inägg, det hade jag inte tänkt på alls! Då finns det alltså ännu mer som man måsten räkna på (önskar nu att jag var mer observant på mattelektionerna i skolan). Finns det något smidigt sätt att räkna på nedböjningen och där med se om det finns någon "kross-risk"?
platon1980: Nu har jag lagt 8mm laminat, än så länge helt okej, visst finns det svik, men mina 90kg hoppandes med hälen på "ändträ" funkar.
veronicaandersson: Undrar hur det gick, och vilken summa du fick betala? Befinner mig i samma situation och undrar om det är lönt att sätta igång att söka bygglov etc eller om kostnaden är för stor. Tacksam för svar
ZipLock: [citat] Kan intyga att detta fungerar utmärkt. Gjorde precis så själv när jag letade värmerör.
Helioz: Jag löste samma problem i mitt uterum genom att skära till bitar av underlagsfoam för golv som jag petade in mellan regeln och kanalplasten. Löste problemet direkt utan att skada plasten vilket ett lim kan göra. Använde byggmax vita variant så blev det osynligt (man kan riva bort byggmaxloggan från plasten):
HSV1: Jag kunde inte låta bli att blanda i lite c-bruk i gipsbruket. 1 del vatten, 1 del gipsbruk, 1 knapp del c-bruk fäste fint och strukturen är mot hållet jag söker; måste ju gå att köra vidare med det?? Sen bara måla på med lämplig färg. Många nämner silikat? Men vad jag vet om silikat så är det till för att andas ut fukt; och inget Direktskydd mot vatten.
vilpi: Vår vattenmantlade kamin är murad med lämnandet lättbetong (ser iaf ut som lättbetong) Resten av huset är murat i leka. Jag hoppas det var en anledning till att de gjorde så.
Fluxor: Hej hej! Jag hade tänkt konvertera en gammal tvättstuga till ett enkelt badrum. Rummet ligger under marknivå i ett hus som dränerades samt fick Platon-matta för cirka tio år sedan. Badrummet kommer jag att göra mestadels själv, och kommer inte att applicera någon fuktspärr. Tidigare satt det äldre våtrumstapet på väggarna (tjock skumgummityp) som jag nu försöker få bort så gott
Desmo72: Håller på med en tredelad sockel och kommer att använda mig av en 12 mm mdf som mellanbräda. Problemet är att jag inte vill skarva denna och behöver därför en skiva som är 4 m lång. Var får man tag på det? Har sökt igenom nätet och frågat lokala byggvaruhus men 3 m är det bästa de kunnat leverera. Har läst någon gammal tråd om längder upp till 4,8 m.
Micke64: Kloret bryts ner ganska fort, och om du spär ut det rikligt genom att skölja av blir det inte så miljöfarligt ändå...