Jag har en utfackningsvägg som skulle behöva fästas i huset på detta sätt

v-ggfan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinkeln vi kommer svetsa ihop ska skruvas fast i väggarna men hur?
Skruva med fransk skruv direkt i lecablocket kommer inte hålla!
Jag tänkte på expanderskruv där jag borrar och sätter fast pluggen i väggen med lim,
minns att jag fick göra så då jag satte uppe en plasmatv i en tegelvägg. Pluggen snurrade
bara runt runt annars...

Vill helst undvika genomgående då det inte får synas något på utsidan

Tips skulle uppskattas!

MVH

Jag förstår inte riktigt vad det är du ska hänga upp i väggen eller vad det väger, men Essves lättbetongskruv är en rätt bra grej för normalt belastade infästningar. I andrahand skulle jag tänka mig en fasadplugg.

Det finns plugg och skruv speciellt avsett för lättklinker. Vill du kunna dra riktigt jävligt så kan du borra ut ett par centimeter mer än pluggen och gjuta fast den.

gjuta fast den på andra sidan tänker du? jag vill helst att det inte syns från utsidan

Hilti Hit sitter som berget men det krävs en speciel spruta för det men tror Essbe har nån variant också.

[h=1]Capricorn Nordisk[/h]
0573-10865
image

...fast varken Capricorn ankaret eller Fischerpluggen är väl avsett för LECA. Fisherpluggen för lättbetong, ja, men inte för leca enligt fisher.

:o
Tänkte lite fel där...
När jag skruvade i lättbetong använde jag mig av fischerpluggen.
til Leca hade jag NL-pluggen http://www.beijerbygg.se/store/privat/f%C3%A4stdon/inf%C3%A4stning---expander/expander-plast/n-plugg-nl8x65-001378020#.UYEpASvkW0E
och jag har även använt mig av lättbetongankare som finns på denna pdf från weber, men jag minns inte märket på "ankaret" Jag tror det inte ens hette ankare, det hette "typ" skruvplugg. http://www.weber.se/uploads/media/leca_murverk_infastningar.pdf

Kemankare och gängstång!

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Grundfrågan är nog vad det är som trådskaparen ska skruva fast.....och vilken belastning man kan förvänta sig. Kemankare etc är ju rätt krångligt jämfört med en lättklinkerskruv.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Grundfrågan är nog vad det är som trådskaparen ska skruva fast.....och vilken belastning man kan förvänta sig. Kemankare etc är ju rätt krångligt jämfört med en lättklinkerskruv.
Menar inte TS att han ska fästa de två väggarn så de sitter ihop, det tycker jag det står i inlägget ?

När jag byggde garaget som har ett varv leca under syllen så använde jag fasadplugg från byggmax, den drog riktigt bra i lecablocken.

MathiasS skrev:
...fast varken Capricorn ankaret eller Fischerpluggen är väl avsett för LECA. Fisherpluggen för lättbetong, ja, men inte för leca enligt fisher.
I Sverige såldes den som Lecapluggen.....sitter som berg i Leca och håltegel.....jag satte dörrkarmar i mitt förra hus med dom...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.