7 730 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Pålad brygga - material till däcket??
Vi pålar just nu en brygga (7*3m) och jag funderar på konstruktionen av däcket. Ursprungligen tänkte jag regla cc 60 med 45´*195 tryckt virke och sedan däcket längsgående med trall 28*120 men har börjat fundera om det kanske är enklare och kanske lika dyrt att direkt lägga däcket tvärgående med 45*195? Jag antar att spännvidden 3m kräver en mittbalk för att inte svikta och detta skulle kunna lösas med att jag reglar ett "kors", dvs en balk som delar stenkistan på längden och bredden.
Har någon synpunkter på detta eller andra bra tips? En tanke var också att vi en byasåg beställa otryckt och ohyvlat virke o grov dimension och använda detta till däcket för att sedan olja, det borde hålla många år innan det ruttnat. Som sagt, tacksam för inspel!
Har någon synpunkter på detta eller andra bra tips? En tanke var också att vi en byasåg beställa otryckt och ohyvlat virke o grov dimension och använda detta till däcket för att sedan olja, det borde hålla många år innan det ruttnat. Som sagt, tacksam för inspel!
Produkter som diskuteras: "stenkistan"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Brukar man inte köra med 2 m avstånd på plintar under bärlinorna när man bygger altan? Det borde ju då innebära att du bör ha mittbalken bärande på något sätt eller dimensionera för att inte ha det.
Tänk på att olika ledder på trallen ger olika intryck av bryggan. Trallen i bryggans längdriktning ger intryck av en längre brygga, trallen i breddriktningen ger ett bredare intryck. Standard är väl att lägga i breddriktningen.
Tänk på att olika ledder på trallen ger olika intryck av bryggan. Trallen i bryggans längdriktning ger intryck av en längre brygga, trallen i breddriktningen ger ett bredare intryck. Standard är väl att lägga i breddriktningen.
Ok, begreppen används tydligen lite olika beroende på var landet man är. Det handlar om en tätpålad brygga dvs granstockar pålas ner ca 6 m i bottnen till en "kista" i storlek (7x3m) som sedan binds ihop med gängstänger och fylls med sten. Höjden är ca 1,2 m högre än medelvattenstånd. Ovanpå detta ska däcket byggas. Vilken riktning trallen läggs tror jag inte har någon större betydelse för hållbarheten i detta fall.
Redigerat:
Ok, jag fattar konceptet.
Jag skulle ändå säga att alla bryggor jag sett byggas av "proffs" på detta koncept har trallen på längden. Men som du säger har det mindre betydelse i ditt fall.
Det som är bra med golvreglar på tvären (och därmed trall på längden) är att det är enkelt att låta bryggplanet/däcket få ett överhäng på någon knapp halvmeter. Om du sedan behöver bärlinor på längden som upplag för golvreglarna, det beror ju lite på hur mycket du har att fästa i i själva stenkistan. Normalt låter man ju några stolpar sticka upp en bit så att bärlinor kan fästas i dessa.
Jag skulle ändå säga att alla bryggor jag sett byggas av "proffs" på detta koncept har trallen på längden. Men som du säger har det mindre betydelse i ditt fall.
Det som är bra med golvreglar på tvären (och därmed trall på längden) är att det är enkelt att låta bryggplanet/däcket få ett överhäng på någon knapp halvmeter. Om du sedan behöver bärlinor på längden som upplag för golvreglarna, det beror ju lite på hur mycket du har att fästa i i själva stenkistan. Normalt låter man ju några stolpar sticka upp en bit så att bärlinor kan fästas i dessa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden