4 291 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Utomhus panel som är 21mm/22mm ?
Någon som har koll på varför de "mindre proffsiga" byggvarhuhandlarna säljer ytterpanel med tjockleken 21mm medan de mer proffsiga har 22mm ?
Varför denna skillnad förutom priset(om det är pris skillnad) ?
Det är väldigt störande om man köper virke partivis och måste hålla koll på detta hela tiden.
Å andra sidan kanske 1mm inte märks.
/P
Varför denna skillnad förutom priset(om det är pris skillnad) ?
Det är väldigt störande om man köper virke partivis och måste hålla koll på detta hela tiden.
Å andra sidan kanske 1mm inte märks.
/P
Vet inte varför, men jag har också noterat skillnaden. Jag har också märkt att spontat virke inte heller är standardiserat - när jag kompletterade från ett annat byggvaruhus så var det längre fjäder (eller möjligen grundare not), vilket fick till följd att det blev en väldigt synlig springa (2-3 mm) i skarven mellan ena och andra märket...
Redigerat:
Tycker att det skiljer på varenda brädgård jag varit på. Förmodligen så har varje såg sina egna mallar.
Har aldrig reflekterat över att det skulle vara just mellan "mindre proffsiga" (vad det nu innebär) byggvaruhandlare och övriga.
Har aldrig reflekterat över att det skulle vara just mellan "mindre proffsiga" (vad det nu innebär) byggvaruhandlare och övriga.
Om man säger så här, att det jag har sett är att på tex bauhaus och byggmax har de inte 22mm utan enbart 21mm på ytterpanelen. Medans beijers och andra liknande som riktar sig mer mot yrkeskunder så har man inte 21mm utan 22mm. Så då undrar man såklart vad det beror på. Olika sågverk, leverantörer eller är det så att 22mm är "bättre" på nått sätt ?
Klicka här för att svara