Jag har en dröm om en öppnare och luftigare planlösning men jag behöver råd. Jag skulle vilja göra en öppning mellan över och undervåningen bredvid trappan, men jag har sett att en takstol skulle försvagas då. Vad jag förstår skulle ett stödben och halva underramen skulle behöva tas bort. Är detta ens möjligt? Vad skulle krävas konstruktionsmässigt att stabilisera upp detta? Tänkte höra runt först om detta är omfattande, isf får det förbli en dröm...
bottenvåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
genomskärning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
övervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1572.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1573.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Och oj, detta är en svår fråga att svara (och våga svara) på.

Jag skulle rekommendera att du kontaktar en snickarfirma som du har respekt för, eller hitta en genom kontakter. Be dem komma och kolla på det. Detta gör de gratis, om du säger att de möjligen får lov att utföra hela, eller delar, av jobbet sedan (beroende på vad ni kan göra själva).

Synd att jag inte kunde svara bättre, men jag vågar inte. Det är för komplicerat och någon kunnig bör vara på plats för att kunna gå igenom konstruktionen.

Mvh

Stefan
 
Jag måste bestämt avråda från att be en snickarfirma bedömma hållfastheten efter en sådan håltagning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.