Hej.
Jag skulle montera en ny dörrkarm i en tunn (~70 mm) innervägg av lättbetong (eller något liknande, hade man lättbetong på 60-talet?). Jag köpte karmskruv och passande lättbetongplugg. Mätte och borrade och bankade i pluggen. Sen när jag började skruva dit karmen så hände det som jag var lite smått orolig för. Väggen sprack och det lossnade stora bitar vid ett par av skruvarna. Jag skulle nog inte kört på karmskruv+plugg i den tunna väggen. Den gamla karmen satt spikad med stora fyrkantiga spikar.
Nu till den stora frågan. Hur fan fixar jag detta? Kan jag på något sätt limma och dra dit den lösa biten med tving? Finns det nåt lim som kan hålla fast sån här porös skit? Kan man gjuta i något? I första hand vill jag bara få väggen att se hel ut igen från framsidan. När det gäller dörrkarmen kan ag nog glömma att använda de nuvarande hålen i karmen, utan får plugga dem och borra upp nya och sätta fast karmen i väggen med långa spikplugg eller liknande. Bifogar bilder på eländet.
 
  • IMAG0288.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0289.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle troligen gå att limma dit bitarna igen, men bäst är säkert att putsa upp dem med gips eller cement.
 
Nån idé om vilken sorts lim som kan tänkas funka? Vanlig PL400 eller motsvarande? Eller nåt speciellt för porösa material?

Om jag vill putsa upp med gips, är det gipsbruk som gäller då?
 
Du skulle använt klippspik. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=9882

Jag har nyss hållit på med en dörrkarm i en lättbetongvägg. (Fick lossa karmen för att lägga in parkettgolvet.) Klippspiken som Beijer säljer är tyvärr i kortaste laget. Den som satt i karmen var ca 160 mm lång. Jag drog ut spiken ur väggen och knackade ut den ur karmen samt svetsade ihop dem sedan. Hade inga problem att fästa karmen sedan. För säkerhets skull använde jag även lite fogskum. Har du ingenting kvar av spiken i väggen/karmen?
 
Beträffande biten som lossnat vet jag inte om det går att limma men jag har lagat en del med Finjas Puts och Murbruk. I ditt fall skulle jag spikat dit några 3 tums spikar, vattnat och lagat med puts och murbruket. Spikarna hjälper till att hålla kakan på plats medan bruket brinner.
 
uno83 skrev:
Nån idé om vilken sorts lim som kan tänkas funka? Vanlig PL400 eller motsvarande? Eller nåt speciellt för porösa material?
Ingen aning om PL400 håller, men det finns säkert något lim som håller. Enklast är ändå att putsa som JanneL skrev.
 
Tunnfogslim alt speciellt bruk för lättbetong. Letar man lite hittar man det tom hos Bauhaus. 25pix / kg eller något i den klassen
 
JanneL skrev:
Du skulle använt klippspik. [länk]

Jag har nyss hållit på med en dörrkarm i en lättbetongvägg. (Fick lossa karmen för att lägga in parkettgolvet.) Klippspiken som Beijer säljer är tyvärr i kortaste laget. Den som satt i karmen var ca 160 mm lång. Jag drog ut spiken ur väggen och knackade ut den ur karmen samt svetsade ihop dem sedan. Hade inga problem att fästa karmen sedan. För säkerhets skull använde jag även lite fogskum. Har du ingenting kvar av spiken i väggen/karmen?
Japp, såna satt den gamla karmen med. Både karmen och spiken ligger på tippen. Lättbetongpaketet med karmskruv var nog för något tjockare väggar :)
 
Hur många spikar satt karmen med?
 
fyra, tror jag. Möjligen tre om det saknades i ett av hålen. På andra sidan karmen är det träregel så där är det inget problem. Det är bara ena sidan som ska sitta i lättbetongen.

Borde man inte kunna borra upp för längsta tillgängliga spikpluggen och stoppa i "pluggarna", sätta distanser och spika dit karmen? Fast klippspik kanske är bättre? Verkar som att Gunnebo gör 175 mm långa, frågan är var man hittar dem.
 
Grabben svetsade mina spikar. Skicka ett PM med adress. Tror jag har två över.
 
Använd programahylsa med lättbetongskruv.
 
Du kan limma biten med vanligt kakelfix. Vattna först. Risken är att det blir tjockare än original förstås. Sedan kan du spika och permanenta karmen med fogskum.
 
S
fogskum är aldrig bra för fönster och dörrar
 
SBH skrev:
fogskum är aldrig bra för fönster och dörrar
Varför inte det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.