Hej.
Jag skulle montera en ny dörrkarm i en tunn (~70 mm) innervägg av lättbetong (eller något liknande, hade man lättbetong på 60-talet?). Jag köpte karmskruv och passande lättbetongplugg. Mätte och borrade och bankade i pluggen. Sen när jag började skruva dit karmen så hände det som jag var lite smått orolig för. Väggen sprack och det lossnade stora bitar vid ett par av skruvarna. Jag skulle nog inte kört på karmskruv+plugg i den tunna väggen. Den gamla karmen satt spikad med stora fyrkantiga spikar.
Nu till den stora frågan. Hur fan fixar jag detta? Kan jag på något sätt limma och dra dit den lösa biten med tving? Finns det nåt lim som kan hålla fast sån här porös skit? Kan man gjuta i något? I första hand vill jag bara få väggen att se hel ut igen från framsidan. När det gäller dörrkarmen kan ag nog glömma att använda de nuvarande hålen i karmen, utan får plugga dem och borra upp nya och sätta fast karmen i väggen med långa spikplugg eller liknande. Bifogar bilder på eländet.
Jag skulle montera en ny dörrkarm i en tunn (~70 mm) innervägg av lättbetong (eller något liknande, hade man lättbetong på 60-talet?). Jag köpte karmskruv och passande lättbetongplugg. Mätte och borrade och bankade i pluggen. Sen när jag började skruva dit karmen så hände det som jag var lite smått orolig för. Väggen sprack och det lossnade stora bitar vid ett par av skruvarna. Jag skulle nog inte kört på karmskruv+plugg i den tunna väggen. Den gamla karmen satt spikad med stora fyrkantiga spikar.
Nu till den stora frågan. Hur fan fixar jag detta? Kan jag på något sätt limma och dra dit den lösa biten med tving? Finns det nåt lim som kan hålla fast sån här porös skit? Kan man gjuta i något? I första hand vill jag bara få väggen att se hel ut igen från framsidan. När det gäller dörrkarmen kan ag nog glömma att använda de nuvarande hålen i karmen, utan får plugga dem och borra upp nya och sätta fast karmen i väggen med långa spikplugg eller liknande. Bifogar bilder på eländet.
Produkter som diskuteras: "lättbetongplugg"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
Du skulle använt klippspik. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=9882
Jag har nyss hållit på med en dörrkarm i en lättbetongvägg. (Fick lossa karmen för att lägga in parkettgolvet.) Klippspiken som Beijer säljer är tyvärr i kortaste laget. Den som satt i karmen var ca 160 mm lång. Jag drog ut spiken ur väggen och knackade ut den ur karmen samt svetsade ihop dem sedan. Hade inga problem att fästa karmen sedan. För säkerhets skull använde jag även lite fogskum. Har du ingenting kvar av spiken i väggen/karmen?
Jag har nyss hållit på med en dörrkarm i en lättbetongvägg. (Fick lossa karmen för att lägga in parkettgolvet.) Klippspiken som Beijer säljer är tyvärr i kortaste laget. Den som satt i karmen var ca 160 mm lång. Jag drog ut spiken ur väggen och knackade ut den ur karmen samt svetsade ihop dem sedan. Hade inga problem att fästa karmen sedan. För säkerhets skull använde jag även lite fogskum. Har du ingenting kvar av spiken i väggen/karmen?
Beträffande biten som lossnat vet jag inte om det går att limma men jag har lagat en del med Finjas Puts och Murbruk. I ditt fall skulle jag spikat dit några 3 tums spikar, vattnat och lagat med puts och murbruket. Spikarna hjälper till att hålla kakan på plats medan bruket brinner.
Japp, såna satt den gamla karmen med. Både karmen och spiken ligger på tippen. Lättbetongpaketet med karmskruv var nog för något tjockare väggarJanneL skrev:Du skulle använt klippspik. [länk]
Jag har nyss hållit på med en dörrkarm i en lättbetongvägg. (Fick lossa karmen för att lägga in parkettgolvet.) Klippspiken som Beijer säljer är tyvärr i kortaste laget. Den som satt i karmen var ca 160 mm lång. Jag drog ut spiken ur väggen och knackade ut den ur karmen samt svetsade ihop dem sedan. Hade inga problem att fästa karmen sedan. För säkerhets skull använde jag även lite fogskum. Har du ingenting kvar av spiken i väggen/karmen?
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
fyra, tror jag. Möjligen tre om det saknades i ett av hålen. På andra sidan karmen är det träregel så där är det inget problem. Det är bara ena sidan som ska sitta i lättbetongen.
Borde man inte kunna borra upp för längsta tillgängliga spikpluggen och stoppa i "pluggarna", sätta distanser och spika dit karmen? Fast klippspik kanske är bättre? Verkar som att Gunnebo gör 175 mm långa, frågan är var man hittar dem.
Borde man inte kunna borra upp för längsta tillgängliga spikpluggen och stoppa i "pluggarna", sätta distanser och spika dit karmen? Fast klippspik kanske är bättre? Verkar som att Gunnebo gör 175 mm långa, frågan är var man hittar dem.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer

