Byggmaterial & Byggteknik
Matti_75: Ska det vara varmt för jämnan ska du plast, om inte kan du använda vindduk för att hålla upp isoleringen.
Helioz: Hade också hyrt en ABS-slip med lite grövre diamantklinga. Kostar inte många kronor att hyra och är enkel att köra. Spackling på horisontella ytor utomhus blir aldrig riktigt bra tycker jag, stor risk för frostsprängningar.
Drosen: Kan du inte konvertera en sån där plastlåda som man har möbeldynor i? Fyll den med lådor/askar på lämpligt sätt.
Marlen Eskilsson: Jag har rensat bort otrevligheter och en off topic diskussion från den här tråden.
HandySmurf: Hittade denna gamla tråd när jag skulle bygga trappa från altanen ned på gräsmattan. Höjdskillnaden är 140 cm. En steghöjd på ca 18 cm kändes bra så det fick det bli. Att man som föreslaget i inlägg #3 skulle ha en steghöjd på 10 cm i någon trappa håller jag inte med om. Det skulle inte se riktigt klokt ut. Tror mer att det känns rätt om man håller sig inom 16-20 cm.
Husvagnsthord: Bra fråga. Någon som vet hur mycket last 100mm lättbetong klarar. Jag har själv funderat på detta. Eftersom jag redan äger ett hus med just sådana ytterväggar.. Dessutom har jag planer på på att inreda vinden. Vilket leder till ökad belastning på ytterväggarna genom att takkonstruktionen och mellanbjälklag blir tyngre. Så, två som vill veta! En som kan svara?
Helioz: [citat] Planhyvlad furu kanske? http://www.bauhaus.se/planhyvlat-furu-15x118x2400mm.html Annars kanske du kan sätta plåtreglar och klä med renoveringsgips och sedan spackla och måla?
Kalle_odenplan: Hej Carl Jag tog bort spräckpanelen och putsade om mitt hus. Inga tråkiga överraskningar har dykt upp. Plankväggen (stående) borde verkligen inte röra sig, plankorna är ju skråspikade i varandra. Jag funderade på att stadga upp väggen med spikband på diagonalen, men jag kom aldrig till skott med detta. Lycka till.
Johan Gunverth: Claessons har i 25kg förpackningar http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=2377
brumbjorn: För marmor fungerar ett sådant här kit. Vet inte om något motsvarande säljs i Sverige. http://www.amazon.com/FILA-RESTORATION-KIT-POLISHED-STONE/dp/B001FVYWR0/ref=sr_1_1?s=hi&ie=UTF8&qid=1368917755&sr=1-1&keywords=fila+marble+restorer
mikaelbe: Ja, salt är inte bra. Jag har använt det nån gång bara när det var mycket is. Ibland kan det även samlas en del snö längs kanterna som man kanske inte tar bort med en gång. Lutningen jag mätte var i sidled och är nog inte helt bra. Lutning nedåt är bra. Tack för tipsen!
Johan Gunverth: Fin svensk kalksten, typ Jämtland som har mörkgrå varianter. http://www.sten.se/stenkartoteket/kalksten-och-marmor/jamtland-gra/
pyro: Det finns verktyg för att få ut skruv med trasig skalle. Typ dessa: http://www.jula.se/skruvutdragarsats-5-delar-330185 Vet inte hur bra kvalitet de håller, men de förklarar principen. En konisk vänstergänga, som skruvar sig in i skruven och när motståndet överskrider det som skruven har i sitt materoal kommer istället skruven börja snurra. Man kanske får börja med att borra ett
Danne12345: Jag vet faktiskt inte hur tätt de bör sitta. Det ska vara tillräckligt så det kan klättra växter över, men det kan man ju alltid hjälpa till med nät eller liknande. Finns det annars några bra riktlinjer hur många balkar man kan ha per meter eller liknande? Det bästa skulle vara att bara ha 2 stolpar, men vet inte vad begränsningen är där heller. Det blir ju knappt någon belastning
Turbo123: Kan meddela att jag tagit era olika idéer och synpunkter till mig. Många fiffiga lösningar och kunskap, men jag valde att gräva ner extra plintrad. Det blir då några cm spalt mellan altanens ramverk och fasaden. Detta gör att vatten rinner ner precis som innan och jag kan även lyfta bort innersta trallbrädan om fasaden ska målas eller någon fasadbräda behöver bytas.
FatZo: Då får det bli så,får hoppas att plasten klarar sig bra under rivningen. Tack
Lane: Nu har jag sökt och sökt och tydligen kan även gammal vindpapp lukta. Den luktar enligt internet lite söt och unken. Det stämmer rätt bra eftersom lukten är annorlunda och mildare jmf med lukten vi hade i entreplan (som luktade angripet trä och fick ögonen att tåras). Nu skulle man vilja byta namn på sin tråd till lukt i ytterväggar. Men är det någon som vet eller har erfarenheter
Zynx: testade med stämjärn och en spånhyvel igår, gick riktigt bra. Lite mer övning så blir det toppen, gick relativt fort också. En dryg timme per tänkt stolpe typ.
jeppeknaster: Tror man kan behandla ytan med bl.a. Osmo hårdvaxolja
Zotrix: [citat] En kunnig person borde alltså kunna se detta med endast ögat? Om det är bärande vägg eller ej.
Myckling: Ja det är ju så att vi längre norrut får betala högre priser pga av högre transportkostnader vilket kan kännas lite märkligt då merparten av virket torde vara avverkat i just skogarna häromkring. :-)
Turbo123: De tre 95x95 stolparna, funderar jag på om det hade räckt med 2 st, eller är jag fel ute då?
j-o75: [citat] Jag är inte så pigg så sent på kvällen. Borde inte skriva något efter 20.00
jhenrikj: Räkna 1,75 ton per kubik opackat material...Sen skall du som sagt padda ner det en del också så att räkna 2 ton per kubik känns inte alls fel..
FG: Angående ditt sista stycke så citerar jag det jag skrev i en annan tråd som passar in även här. Det är två olika typer av väggkonstruktioner. Antingen bygger man en massiv vägg som är tät med hög vikt, eller, så bygger man en dubbelkonstruktion enligt massa-fjäder-principen. Dubbelkonstruktionen är den vanliga med tunga ytskikt av gipsskivor med en så mjuk fjäder som möjlig dvs.
MagdaS: Hej m4x, Är du fortfarande intresserad av att dra till Polen för att handla byggtillbehör och andra prylar? Jag bor faktiskt i Polen och känner till den inhemska marknaden med dess olika varor och pris. Hör av dig. Jag är både polsk (mitt modersmål) och svensk talande. Mvh Magdalena
smurfen72: Ta en gammal tandborst och en cykelpump och var noga så blir det rent om du inte har nån kompressor.
Locke: Bästföredatumed avser kromreduceringen - det har med arbetsmiljön att göra. Gammal cement får i regel sämre hållfasthet vilket i laboratoriesammanhang kan ha betydelse. Rent konstruktivt har jag väldigt svårt att se hur ett år gammal cement skulle ha någon betydelse. Jag tror att du hävt i för mycket vatten, blandat för dåligt alternativt råkat ut för frostskadat.
seniorkonsult: Jag skulle sätta papp. Eller skivor. Det är inte så kul att det blåser friskt över isoleringen-