Bygger garage och ska sätta upp panel på gavlarna. Men jag vill gärna ha "delad" gavelpanel för att jag tycker det är snyggt och för att spara pengar på virket. Försöker hitta olika sätt att göra detta på så att det blir rätt gjort. Jag vill helst inte ha modellen där den övre delen är framskjuten i förhållande till den undre, även om det är "bättre". Om jag får ett korrekt namn på "delad panel" (se bild) kanske jag kan hitta ideer på nätet om hur detta kan göras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Utmärkt beskrivning Etiol
Nästan likadant i
http://www.byggbeskrivningar.se/pdf...d=103&File=&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=0
Nästan likadant i
http://www.byggbeskrivningar.se/pdf...d=103&File=&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=0
Håller helt med dig om att trä är snyggare. Blir ju som en vattbräda. Mycket vanligt på äldre hus, inkl vårt. Dock har jag inte själv satt dit den så jag har inte järnkoll på konstruktionen men skulle tro att principen påminner rätt mycket om Etis ritning men att den undre spikläkten behöver fasas av i rätt vinkel så brädan får så mycket stöd som möjligt. Även själva vattbrädan bör nog fasas av med rätt vinkel inåt så den kommer in så långt som möjligt.zingo skrev:
Om du tänker måla vattbrädan i en avvikande färg är ett bra tips att måla den innan du sätter dit den. Med lockpanel el. liknande blir det mycket maskeringstejpande annars. Välj också det bästa virket i högen till vattbrädan. Då håller den i decennier.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejpande"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Hej igen ...
Visst kan du göra så, men det kräver ett större förarbete, men ger ingen hållbarhet över tid...
Här måste du såga en större vinkel ..
Måla ändarna efter konstens alla regler,,,, innan du monterar upp....
Här med vattbräda och var noga vid målningen
Eti..
Visst kan du göra så, men det kräver ett större förarbete, men ger ingen hållbarhet över tid...
Logga in
Skapa konto
Här måste du såga en större vinkel ..
Måla ändarna efter konstens alla regler,,,, innan du monterar upp....
Logga in
Skapa konto
Här med vattbräda och var noga vid målningen
Eti..
Hej och tack
Men blir det inte "säkrare" om man vinklar vattbrädan utåt så att den får samma funktion som plåten?
I vilket fall som helst - ska det vara luft mellan panelbrädorna och vattbrädan så som bilden visar?
Och i så fall hur mycket?
Men blir det inte "säkrare" om man vinklar vattbrädan utåt så att den får samma funktion som plåten?
I vilket fall som helst - ska det vara luft mellan panelbrädorna och vattbrädan så som bilden visar?
Och i så fall hur mycket?
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Problemet är att du får flera paneler med ändträ som kommer att dra upp fukt och spricka i ändträt. Har du akrylatfärg ruttnar antagligen panelens ändträ på sikt. Man brukar ju få panelen så hel som möjligt.Anledningen till förskjutningarna i nivå är ju att skydda ändträ och slippa plåt. Personligen tycker jag att kapad panelmed midjor etc är jättefult. Typiskt monteringshus med element. Men det är min åsikt förstås.
Hej Zingo..
Så blir också bra ,
men var noga med att stryka på ordentligt
med färglös lazyr på ändarna på panelen , så håller dom betydligt längre.
likaså hela vattbrädan stryker du med lazyr innan du målar..
Eti..
Så blir också bra ,
men var noga med att stryka på ordentligt
med färglös lazyr på ändarna på panelen , så håller dom betydligt längre.
likaså hela vattbrädan stryker du med lazyr innan du målar..
Eti..
Zingos variant är vad jag menar med vattbräda. Så ser det ut på vårt hus. Skulle säga att det är det snygga och traditionella sättet. Ändträet på den övre delen av panelen ska sluta några mm ovan vattbrädan för att inte suga så mycket vatten. Vattbrädan är förstås utsatt men dess ändträ är ju skyddat. Den bör också fästas så den enkelt kan bytas.
Våra vattbrädor är fortfarande i bra skick efter 20 år och kan nog hålla lika länge till. Kanske kortare livslängd än plåt men ändå bra länge... Panelen är målad med slamfärg så den kan lätt torka ut och vattbrädan med linoljefärg.
Våra vattbrädor är fortfarande i bra skick efter 20 år och kan nog hålla lika länge till. Kanske kortare livslängd än plåt men ändå bra länge... Panelen är målad med slamfärg så den kan lätt torka ut och vattbrädan med linoljefärg.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden