1 997 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Trätrappa till putshus?
Vi har en gammal entretrappa med en stomme i stål och gjutna sättsteg.
Huset är spritputsat vitt med svarta vindskivor mm.
Trappstegen har gjort sitt och det är dags att ta bort dem.
Kommer det se ok ut att ersätta dessa med tryckimp. istället? Jag tänker mig 34mm eller 45mm brädor.
Alternativet är ju att gjuta nya steg eller att anlita nån som får bygga med sten.
Budgeten medger nog inte riktigt det.
På baksidan av huset finns en träaltan.
Hur skulle ni ha gjort?
Huset är spritputsat vitt med svarta vindskivor mm.
Trappstegen har gjort sitt och det är dags att ta bort dem.
Kommer det se ok ut att ersätta dessa med tryckimp. istället? Jag tänker mig 34mm eller 45mm brädor.
Alternativet är ju att gjuta nya steg eller att anlita nån som får bygga med sten.
Budgeten medger nog inte riktigt det.
På baksidan av huset finns en träaltan.
Hur skulle ni ha gjort?
Spontant: Det kommer inte att se bra ut, men är det frågan om ett provisorium, så får det duga. Risken är dock att det drar ut på det i flera år, om man inte gör det ordentligt direkt. Har en kompis som hade gjort en provisorisk trappa (4 trappsteg) i omålad spånskiva, ned till vardagsrummet. Den fick sitta kvar i över tio år!
Har inte sett en sån trappa som du har, men borde det inte gå att gjuta egna sättsteg. Om formen på sättstegen inte är komplicerad så borde det vara enkelt att forma och gjuta (glöm inte armeringen!). En hilti brukar inte kosta mycket att hyra, om det behövs för att ta bort de gamla stegen. Passa på att måla om/bättra stommen, när den är fri från betong. (om rost: roterande stålborste, slipa, Jobba in grundfärgen ordenligt med pensel, sedan kan du rolla. Om det finns gravrost, så "knacka" först, innan stålborsten.)
Har inte sett en sån trappa som du har, men borde det inte gå att gjuta egna sättsteg. Om formen på sättstegen inte är komplicerad så borde det vara enkelt att forma och gjuta (glöm inte armeringen!). En hilti brukar inte kosta mycket att hyra, om det behövs för att ta bort de gamla stegen. Passa på att måla om/bättra stommen, när den är fri från betong. (om rost: roterande stålborste, slipa, Jobba in grundfärgen ordenligt med pensel, sedan kan du rolla. Om det finns gravrost, så "knacka" först, innan stålborsten.)
Klicka här för att svara