Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är en del av mitt hus (den sämsta hoppas jag) där den bärande ytterväggen hänger i luften. Mycket ocharmigt faktiskt. Jag tänkte att jag kunde göra såhär men ville veta vad ni andra tycker:
Jag tar en grov regel, typ som en bärlina till ett verkandatak eller nåt, skruvar fast den horisontellt ovanför all röta med två långa franskskruv genom varje stående planka. Sedan använder jag en tre-fyra domkrafter som jag ställer utomhus vid grundmuren på cementplattor, spänner fast stående reglar mot den horisontella bärlinan och där jag får en lucka på ett par tre fasadbrädor kapar jag bort det rötskadade, lägger syllpapp och syllar med halvförband och sedan stoppar jag dit stående bitar av samma dimension eller flera mindre och sist men inte minst kan man liksom dra i spik från sidan och stabilisera reglarna. Tänkte att man sätter skarvarna på olika höjd och liksom stabiliserar med nästa stående regel/planka.
På insidan av stommen ska jag sedan spika liggande spontade brädor som det var innan. Tror ni att det kommer att fungera? Kan man bära av på samma sätt när man monterar in nya fönster i de befintliga hålen som måste göras större? Idag är där en överliggare om vilar på reglarna vid sidan av fönsterhålen i fasaden men den överliggaren är kortare än de fönster som ska in nu så om jag bara vidgar hålen ramlar den typ ner. Då tänkte jag att jag kan bära av ovanför och använda stående reglar vid sidan av, göra bredare hål, ta bort överliggaren och sedan göra en ny som är längre än nya hålet och ta ut klackar för den och pilla in den, eller hur gör man egentligen?
Det är ju bara en del av en vägg med stående spontat 2" plank inget kommer att rasa för det.
Såga bort det skadade, lägg dit en ny syll och kila in ny plankersättning så det spänner lite det ska räcka.
Såga bort det skadade, lägg dit en ny syll och kila in ny plankersättning så det spänner lite det ska räcka.
Tack för era idéer. Jag är den okunniga och därför överförsiktiga typen. Jag har köpt på mig riktiga stålstämp som jag skruvat fast på en grov träplanka ca 3 st på två meter. Den hade jag tänkt att placera under sist takbjälken före väggen och lägga en bärlina upp mot taket och spänna så mycket jag orkar.
Där efter tänkte jag göra som jag skrev innan med domkraft på utsidan - vilket jag tänkte skulle hindra att det så småningom blir några sättningar. Tänkte att om man kunde pressa upp det friska virket några mm bara så räcker kanske det?
Där efter tänkte jag göra som jag skrev innan med domkraft på utsidan - vilket jag tänkte skulle hindra att det så småningom blir några sättningar. Tänkte att om man kunde pressa upp det friska virket några mm bara så räcker kanske det?
Om jag vore dig så bör du kanske läsa på om hur en yttervägg skall konstrueras för att per idag anses fackmässig. Om du renoverar o utfäster detta vid en försäljning fast du bara lappar på samma sätt som på 40 talet så bör du ha en medvetenhet kring detta med dolda fel.
Tack Byggis1976 - jag tänker hyra in en byggfirma som säger hur jag ska göra och sedan fortsätter jag själv och sedan får de komma tillbaka och kolla innan jag stänger in reparationerna bakom isolering, spont och fasad. Hela jobbet med hela huset kommer att fotograferas, mätas, dokumenteras så att den dag jag säljer mitt hus finns en färdig pärm med fotografier, ritningar, mått och materialspecifikationer inklusive alla besiktningsdokument och garantier (jag kommer ju såklart leja bort våtrum, tätskickt, el). Inte för att allt detta kanske krävs utan för att så skulle jag ha velat fått mitt hus dokumenterat om jag varit köpare. För att vara på den säkra sidan kommer jag sälja genom mäklare och ha ett hus som är besiktat på alla tänkbara sätt och vis samt försäkra mig mot klagomål.
Alla reparationer och standarder kommer att anpassas till moderna regler och mått
Där det fattas infästningar eller liknande i stommen kommer såna att fästas in. Eftersom jag ändå skall riva precis allt så är det ju mycket dumt att inte lägga till det som saknas för att uppfylla moderna krav på fackmässighet tycker jag.
Alla reparationer och standarder kommer att anpassas till moderna regler och mått
Där det fattas infästningar eller liknande i stommen kommer såna att fästas in. Eftersom jag ändå skall riva precis allt så är det ju mycket dumt att inte lägga till det som saknas för att uppfylla moderna krav på fackmässighet tycker jag.
Klicka här för att svara