D09
Hej

Ska ta hål för rökrör genom lecavägg ( 25cm tjock innervägg )

Hålet kommer bli vid väggens slut mot yttervägg.

Jag tror inte väggen är integrerad i ytterväggen.

Ligger bjälklag ovan lecaväggen.

Hålet blir på ca 170cm höjd och hålet kommer vara ca 40cm brett och högt

Inget direkt tung belastning vid hörnet men funderar på om man gör något tokigt nu?

Hur mycket leca kommer du ha kvar mellan hålet och ovankant på muren?
Kommer det ligga en golvregel mitt ovanför hålet?

Om svaret är ja på det senare, och det är mindre än 3 lav med lecablock kvar så hade jag tittat på avväxling av taket i hålet med järn. Tex två vinkelprofiler på 100*100 som är runt 1200 långa (400mm utanför hålet) och som monteras inspårare i resten av väggen.

obs, helt utan kunskap om att räkna på detta och enbart med sunda förnuftet om att överdimmensionera när jag är tveksam på konstruktionslösningen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Hur mycket leca kommer du ha kvar mellan hålet och ovankant på muren?
Kommer det ligga en golvregel mitt ovanför hålet?

Om svaret är ja på det senare, och det är mindre än 3 lav med lecablock kvar så hade jag tittat på avväxling av taket i hålet med järn. Tex två vinkelprofiler på 100*100 som är runt 1200 långa (400mm utanför hålet) och som monteras inspårare i resten av väggen.

obs, helt utan kunskap om att räkna på detta och enbart med sunda förnuftet om att överdimmensionera när jag är tveksam på konstruktionslösningen.
Hålet blir 1500mm till 1750mm

Total höjd blir 2400, en leca är väl 19cm hög så ca 3 stenar kvar.

Ska kolla hur bjälklaget ligger men det ligger bjälkar på väggen iaf. Kanske inte direkt över hålet.

Min bygghjärna hänger inte med på förstärkningen, ska man ha järnen utsida runt hålet eller fälla in ovansida?

Tack för svaret förresten :)

Jag tänkte mig att du monterar profilerna i ovankant på hålet.
Med hjälp av en vinkelslip spårar du i väggen så profilen kan skjutas in med vinklen inåt.

avvaxling_vagg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Aha

Grym e du :)

Hur gör man mot ytterväggen?

Eftersom hålet kommer i linje (/ 90 grader mot som T ) med den?

Redigerat:
Vad har du för yttervägg? Eller du menar att hålet kommer precis innan vinklen mot den andra ytterväggen?
Kanske rita var hålet kommer i förhållande till väggarna.

Jag utgick från ett hål mitt på en vägg i mitt exempel.
Om det är en hörna så hade jag gjort på samma sätt men borrat en L-vinkel med 10mm borr mot insidan på sidoväggen, så att innsidans vinkeljärn kan gå genom den väggen och få stöd på samma sätt.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Vad har du för yttervägg? Eller du menar att hålet kommer precis innan vinklen mot den andra ytterväggen?
Kanske rita var hålet kommer i förhållande till väggarna.

Jag utgick från ett hål mitt på en vägg i mitt exempel.
Om det är en hörna så hade jag gjort på samma sätt men borrat en L-vinkel med 10mm borr mot insidan på sidoväggen, så att innsidans vinkeljärn kan gå genom den väggen och få stöd på samma sätt.
Är leca, också 25cm som hålet kommer vara öppet mot.

Skorstenen står på baksida hålet så jag kommer bara åt från 1 håll.

D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ah!
Med leca i väggen slår du rätt lätt igenom ett vinkeljärn efter att ha borrat ett par hål i ytterväggen.

Jag tror att du skulle kunna borra med 25mm betongborr, 1m långt rakt in i ovanliggande blocket och gjuta fast två armeringsjärn 20mm i hålet.
iom placeringen så borde det inte vara så stor vikt som ska fördelas ovan hålet från golvreglarna.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Ah!
Med leca i väggen slår du rätt lätt igenom ett vinkeljärn efter att ha borrat ett par hål i ytterväggen.

Jag tror att du skulle kunna borra med 25mm betongborr, 1m långt rakt in i ovanliggande blocket och gjuta fast två armeringsjärn 20mm i hålet.
iom placeringen så borde det inte vara så stor vikt som ska fördelas ovan hålet från golvreglarna.
Ska alltså förborra hål i ytterväggen och sedan slå in vinkeljärn som går nästan genom yttervägg och sedan vilar på motsatta sida på innerväggen?

Och armeringen skall vara från taket i hålet och rakt upp? :)

Nä, står inget direkt ovan som belastar heller på det bjälklaget.

Finns iofs en kamin i närheten på ovansidan men den belastar utanför hålet ( står ca 30 cm framför skorsten )
Och trycker inte direkt ned mot hålet utan ca först 30 cm och framåt på väggen

D09 skrev:
Ska alltså förborra hål i ytterväggen och sedan slå in vinkeljärn som går nästan genom yttervägg och sedan vilar på motsatta sida på innerväggen?

Och armeringen skall vara från taket i hålet och rakt upp? :)

Nä, står inget direkt ovan som belastar heller på det bjälklaget.

Finns iofs en kamin i närheten på ovansidan men den belastar utanför hålet ( står ca 30 cm framför skorsten )
Och trycker inte direkt ned mot hålet utan ca först 30 cm och framåt på väggen
Armeringsjärnen menade jag kunde ersätta vinkeljärnen iom att det är mot en yttervägg och med låg (troligen) belastning. Jag vill nog undvika att rekomendera den dock. Det är svårt att borra rakt in i väggen och få till hålen bra.

Lösningen med vinkeljärn är nog att föredra, men lite omständigare att få på plats iom ytterväggen i vinkel.
Borra i ytterväggen med 10mm borr, slå in vinkeljärnen, och får ett upplag i ytterväggen som är lika djupt som väggen.

Föresten, ska skorstenen gå horisontellt genom ett annat rum innan den går ut? Sotaren är OK med det?

D09
corre skrev:
Armeringsjärnen menade jag kunde ersätta vinkeljärnen iom att det är mot en yttervägg och med låg (troligen) belastning. Jag vill nog undvika att rekomendera den dock. Det är svårt att borra rakt in i väggen och få till hålen bra.

Lösningen med vinkeljärn är nog att föredra, men lite omständigare att få på plats iom ytterväggen i vinkel.
Borra i ytterväggen med 10mm borr, slå in vinkeljärnen, och får ett upplag i ytterväggen som är lika djupt som väggen.

Föresten, ska skorstenen gå horisontellt genom ett annat rum innan den går ut? Sotaren är OK med det?
Japp, jodå sotaren har besiktat den isamband med installationen av kaminen

Aha, du menade att borra och armera utifrån?

Bör man slå i järnen innan man river?

Återigen, grym e du ;)

D09 skrev:
Aha, du menade att borra och armera utifrån?
Yes, sticka in dom 1m genom både yttervägg och innerväggen.
Mest för att hindra nedersta raden att rasa. Men jag tror mer på vinkeljärnslösningen själv.

D09 skrev:
Bör man slå i järnen innan man river?
Ja, du ska montera dom innan, eller sätta stämp i golvet så det inte sjunker när du river.
D09 skrev:
Återigen, grym e du ;)
[/QUOTE]

Tack :o

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Vad tror du om att köra samma princip fast med en liggande infälld H-balk som är ca 17cm bred, vilar ca 15cm in på yttervägg och 20 på innerväggen?

Fastnade lite på att jag kommer inte åt på baksidan pga skorsten och kaklad vägg.

Då skulle man kunna jacka ur ca 18 cm, spara ca 7 som håller stenen kvar och trycka in balken och sedan göra hålet under ? :)

Nja, jag är lite anti att bryta sönder lecan. den är rätt känslig som det är mot trycklaster. Och det är rätt svårt att få dit balken i motspänn och utan att ta upp ett jättehål.
Har du balken redan? Annars tror jag vinkeljärnslösningen är lättare att arbeta med.
Du kan ju såga ut spåren med vinkelslipen, borra ett par hål och sen slå in vinkeljärnet innifrån rummet. Då behöver du aldrig ge dig på detta från andra sidan.

Alt3, så använder du ett plattjärn på väggen som du inte jan komma åt, som skruvad med lättbetongskruv i den tvätställda väggen.
I detta så svetsar du fast vinkeljärnen, så slipper du riskera att slå ut något i kaklet på andra sidan.
Blir som ett stolpjärn då.
Typ detta, fast mycket större och med vinkeljärn.
http://biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Stolpsko-TT-87882/

alt4
Svetsa en ram i vinkeljärn, som en tavelram. Sen spårar du i lecan på varje sida och monterar denna ramen i hålet och skruvar den med lättbetongskruv.
Där efter är det bara att bila jänet ;)

Viktigt är höjden på vinkeljärnet, minst 80mm högt på den horisontella sidan, det är den som kommer ta lasten.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.