9 788 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Dörren kan inte stänga sig!
Det jag misstänker är att hela överdelen av karmen lutade lite snett åt höger vilket inte gick att åtgärda då karmens övre 1/3 precis gick in i hålet. Detta gjorde att båda karmsidorna lutade lite snett åt höger med kanske 5-10 grader, vilket borde ge ett avstånd på ca 1 cm i höjdled fel ( där låset ska klicka i dörren ) som jag ser.
Jag försökte då kompensera denna lutning genom att justera resterande karm lite åt höger med hjälp av karmhylsorna så allting blev rakt, men verkar inte ha funkat perfekt.
Har nu sandpapprat ner ena sidan ( den vänstra stommen, på den övre delen av stommen så det blir mer plats ) och nu kan karmen monteras utan att det nuddar väggarna.
Svårt att se om det fortfarande är fel utan att hänga på dörren, ska få hjälp att göra det snart så får återkomma snart om det verkligen var det som ställde till det, annars vet jag verkligen inte vad som kan vara orsaken, finns ingenstans att få 1cm ifrån som det saknas i höjdled från annars.
Jag försökte då kompensera denna lutning genom att justera resterande karm lite åt höger med hjälp av karmhylsorna så allting blev rakt, men verkar inte ha funkat perfekt.
Har nu sandpapprat ner ena sidan ( den vänstra stommen, på den övre delen av stommen så det blir mer plats ) och nu kan karmen monteras utan att det nuddar väggarna.
Svårt att se om det fortfarande är fel utan att hänga på dörren, ska få hjälp att göra det snart så får återkomma snart om det verkligen var det som ställde till det, annars vet jag verkligen inte vad som kan vara orsaken, finns ingenstans att få 1cm ifrån som det saknas i höjdled från annars.
Redigerat:
Vattenpass.....
Hehe...15 trådstarter för att göra en innervägg med dörr över en månads förlopp och snart har du nått ditt mål, väl rutet.
http://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=2678432
Alltid kul att klara av något själv med viss hjälp ifrån diverse forummedlemmar
http://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=2678432
Alltid kul att klara av något själv med viss hjälp ifrån diverse forummedlemmar
Nu är dörren upphängd igen och det är fortfarande exakt samma problem (!). Dörren missar där låset ska klicka i mot dörrkarmen med 1 cm i höjdled. Värre nu är att dörren inte nuddar stommarna någonstans samt att det inte finns någon fri yta att förflytta dörren på varken i sidled eller i höjdled ( dörren sluter alltså tätt kring dörrkarmen när den är stängd, mycket bättre än innan ).
Det enda jag kan komma på nu är att installera en hasp så dörren hålls stängd, synd i det hela men egentligen spelar utseendet inte roll för mig då dörren bara ska ljudisolera.
Sedan är också tröskeln lite sned vilket också ställer till problem, funderar på om det inte är en felaktiga karmdelar jag fått men det låter ju helt otroligt.
Det enda jag kan komma på nu är att installera en hasp så dörren hålls stängd, synd i det hela men egentligen spelar utseendet inte roll för mig då dörren bara ska ljudisolera.
Sedan är också tröskeln lite sned vilket också ställer till problem, funderar på om det inte är en felaktiga karmdelar jag fått men det låter ju helt otroligt.
Väldigt bra idé Nyfniken, så kan det mycket väl vara! Det borde förklara den skillnaden i höjdled man ser.
Just nu är det väldigt konstigt med låskistan där själva låset fungerar som en hake men den hakar sig just nu uppåt, den borde ju väll haka sig nedåt kan man tycka, så det kan mycket väl vara så.
Är det bara att borra bort skruvarna som håller låskistan och vända upp och ner på det hela och sätta in igen i så fall? Ingenting särskilt man måste tänka på?
Angående högerhängd så måste det blivit fel beskrivning på kompanjonens ( där jag köpte dörren ) hemsida. Gångjärnen är åt vänster just nu och skulle de vara åt höger skulle dörren vara upp och ner och inte kunna gå i gångjärnen ( det är klassiska gångjärn där man hakar på dörren ).
Just nu är det väldigt konstigt med låskistan där själva låset fungerar som en hake men den hakar sig just nu uppåt, den borde ju väll haka sig nedåt kan man tycka, så det kan mycket väl vara så.
Är det bara att borra bort skruvarna som håller låskistan och vända upp och ner på det hela och sätta in igen i så fall? Ingenting särskilt man måste tänka på?
Angående högerhängd så måste det blivit fel beskrivning på kompanjonens ( där jag köpte dörren ) hemsida. Gångjärnen är åt vänster just nu och skulle de vara åt höger skulle dörren vara upp och ner och inte kunna gå i gångjärnen ( det är klassiska gångjärn där man hakar på dörren ).
Redigerat:
Varför reklamerade du inte dörren (dörrbladet & karmen) direkt när du såg att det var fellevererat mot de du beställt?
Om nu karmen är gjord för högerhängt och du har vänsterhängt den, hur gjorde du då med gångjärnet? Eftersom gångjärnet är av tapp-typ måste du ha vänt gångjärnet och då måste du ha jackat ur i karmen.
Gällande låskistan så finns det låshakar som låser uppåt och det finns låshakar som låser nedåt.
Om nu karmen är gjord för högerhängt och du har vänsterhängt den, hur gjorde du då med gångjärnet? Eftersom gångjärnet är av tapp-typ måste du ha vänt gångjärnet och då måste du ha jackat ur i karmen.
Gällande låskistan så finns det låshakar som låser uppåt och det finns låshakar som låser nedåt.
Redigerat:
Tror helt enkelt de skrev fel på hemsidan ( enda källan jag har att det är högerhängt ), det stod också fel mått på dörren hemsidan så antar att de på kompanjonen ( där jag köpte dörren ) slarvade till det rejält.
Har inte modifierat karmen på något vis och den är egentligen vänsterhängd.
Har inte modifierat karmen på något vis och den är egentligen vänsterhängd.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Svårt för mig att förstå exakt hur det ser ut på din dörr. Jag röstar också på lite fler bilder. Surt om du första gången monterar en dörrkarm har haft material inte anpassat för förutsättningarna. Men jag är inte övertygad om att det är fel grejer dock (förstår inte hur det ser ut).
Sned tröskel skriver du. Hur då? sidokarmarna ska vara i samma höjd, dvs om man har en liggande regel ska man ställa dom i våg nere vid golvet. Sen lägger man i tröskeln. Regeln som ligger i golvet (sidostycken och tröskel ligger på den), är den i våg?
Sned tröskel skriver du. Hur då? sidokarmarna ska vara i samma höjd, dvs om man har en liggande regel ska man ställa dom i våg nere vid golvet. Sen lägger man i tröskeln. Regeln som ligger i golvet (sidostycken och tröskel ligger på den), är den i våg?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden