Antar att dom menar modulhus?

bjolo360 skrev:
Ett sånt här alltså?
[länk]
Tveksamt om dom kommer med färdiggipsade väggar ;-)
Haha, kanske inte kallas så men det är inte lösvirkeshus och inte heller hus i stil med smålandsvillan där tapeter och köksinredning sitter på plats direkt :-)

xdigger skrev:
Antar att dom menar modulhus?
Nja, det är väl bara smålandsvillan och älvsbyhus som räknas som modulhus?

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Så här 7 år senare bör det enda möjliga kvarvarande skadan vara (inaktivt) mögel.
Om huset efter händelsen blev korrekt gjort och vädertätt så kan det fuktiga antingen ha torkat upp fort nog för att slippa mögel, eller så tog upptorkningen för lång tid med resultat att det finns inbyggt mögel där nu.

Hur allvarligt sen detta eventuella mögel är just nu kan man dividera om. Om det inte tillförs någon ny fukt, det är byggplast på insidan osv så ligger det nog ganska inaktivt där nu, och bör egentligen inte påverka något/någon i någon nämnvärd omfattning.
Men trots allt vill ju alla givetvis slippa mögel i sitt hus, hur harmlöst man än kan tycka det är. :)

Hur man ska avgöra mögelförekomst inne i en vägg som blivit torr vet jag inte. Jag tror inte det finns någon riktigt bra metod. Mögelhund kanske?
Nu har jag hört att mögelhundar inte alltid är så tillförlitliga, ibland markeras där det inte är något, ibland missas det. Enligt vad jag hört/läst. Någon annan kanske vet lite mer?

edit:
Du skrev "vilka åtgärder borde ha vidtagits?".
Ja det borde
1. ha väderskyddats omdedelbart.
2. satts på värme och/eller avfuktare, helst både och.
3. ytskikt rivits ner i nödvändig omfattning för att inspektera och fuktmäta.
4. inte byggts igen förrän fukthalten nått rätt nivå.
5. skadat material bytts ut.
Då vet jag vad jag ska fråga efter. Intygar han att detta gjorts korrekt och kan visa det på något sätt vore det ju toppen. Men jag gissar att det saknas dokumentation.

Om skadan uppstod för sju år sedan så borde det ha visats nåt symptom vid det här laget?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.