B
bultis: (Säg gärna till om jag postar i fel forum, tack) Köpte hus i höstas. Hultfredshus byggt 1976. Redan vid besiktningen syntes en spricka syntes på grundmuren/källarväggen (betong). Besiktningsmannen skrev följande (bland en mängd annan info förstås): [citat] Jag tror, tyvärr, sprickan ökat i längd något sen besiktningen. Till saken hör att de förra ägarna gjorde vissa
0 svar · 4,5k läst
·
S
smurfen72: En välsorterad järnhandlare har säkert sanna grejer också.
8 svar · 2,1k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Vore det inte lämpligt att sätta en liggande regel mot golv/golvreglarna samt lika mot takreglarna, som man sen skjuter fast de stående i? Tex. en plåtskena. Väggskivorna bör väl fästas i nåt på kortsidorna också, och ställs de stående reglarna direkt mellan golv och tak blir det lite glest mellan fästpunkterna. :)
27 svar · 3,7k läst
Anna1984
Anna1984: Ah ok. Japp det är sådana jag menar :-)
2 svar · 1,1k läst
eddie_bergh
eddie_bergh: Om den är ålderbeständig så ser jag inga problem med de? Vilket den lär vara om den ligger under ditt tak :)
3 svar · 983 läst
V
vichol: tack alla för tipsen!
6 svar · 33,4k läst
E
EBJ: Det är ett ytterhörn, från gavel till långsida.
2 svar · 5,9k läst
T
TobiasGren: Först nu så har jag fått tid att återställa mina väggar! Syll och grävarbete har tagit sommaren i anspråk 😐 Jag kommer inte riva ner all spånskiva från väggarna utan har tänkt lägga fuktspärren direkt mot denna... Dvs. 1. Gipps, 2. ångspärr, 3. spånskivor, 4. isolering, 5. råspont, 6. Asf.board och slutligen hängtegel.,, Hur tycker ni att det låter? Är det dumt att
7 svar · 2,2k läst
·
M
mirakelmilla: [citat] Tack för din respons, tyvärr är laminatgolv helt uteslutet. Och nålfiltsmatta känns inte så hygieniskt eftersom vi renoverar en del och det då dammar. Någon annan som har några tips? Vad tror ni om fiberbetong? Eller har någon något förslag på annan annorlunda lösning?
2 svar · 1,7k läst
·
H
Helioz: Håller med brumbjorn, inga problem med att putsa. Ser lite slarvigt murat ut med dålig fyllda fogar vilket kan vara en anledning till fuktproblemen. Jag hade personligen valt att rödgrunda väggen utvändigt innan putsen för att ytterligare minska ner vatteninträngning.
2 svar · 1,7k läst
·
S
Savanna: Haha 5 elefanter hoppas jag inte dyker upp på besök och hoppa i trappen. Hade tänkt fästa trappan i reglarna i väggen, får väl i värsta fall sätta fler än 3 skruvar. Direkt på det färdiga golvet (klick?) menar du direkt på betongen?? Sätter helst in trappan ganska direkt och rakt på betongen så vi lättare kan börja använda loftet utan stegar. Att limma och gjuta upp betongklack
3 svar · 2,0k läst
D
Drömhus2012: [citat] Det gäller nog också att hitta en KA som är intresserad av sitt jobb och tycker att det är kul, jag vet några som byggt och aldrig ens haft ett besök på bygget av hen. Å andra sidan så vet jag ett bygge som haft otaliga besök av sin KA, mest för att ha en bra kontakt med kunden och för att ha bra koll på bygget. Han kom även med goda råd och tips som inte var inom något
4 svar · 1,2k läst
L
Lolight: [citat] Aha, tackar. Och nära också mycket bra.
4 svar · 4,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tänkte det. vågrätt faspanel är nog mycket mer vattentät jämfört med lodrätt monterad. Och är det inte så att asfaboarden har små hål över hela ytan, som kanske tillåter vatten att försvinna "inåt"? Och ja, klimatet kan nog spela stor roll.
15 svar · 6,3k läst
·
E
erik_g: Lyfter tråden för att se om någon mer använt skivorna eller hört något om dem?
3 svar · 3,6k läst
PAF
PAF: Fick du fram något om Goodfeel?
3 svar · 3,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Tack själv Jimmie, och lycka till med det nya huset! Jag har ett liknande arrangemang själv, men det som kallas förråd på din ritning kallar jag snickarbod. Där skall jag ägna mig åt min hobby, att bygga flaskskepp. Skål :beer: [bild] Mitt garage + verkstad är för övrigt 9 x 4,5 meter.
3 svar · 2,0k läst
·
Y
Yrrol: [bild] Vad tror ni angående byggtekniken så funderar jag om jag inte ska lägga en kakel skiva uppepå fuktspärren, sedan silikona fast träskivan ovanpå kakelskivan. Den dagen skivan behöver tas bort kan man ta pianotråd eller något och såga loss den utan större brytvåld som kan vara risk för fuktspärren. Skulle det varit enbart kakelskiva hade man ju velat att locket täckte
2 svar · 3,9k läst
·
Östlund
Östlund: Jag skulle kört med typ PL400 eller Superset. Begränsa limningen till några enstaka plattor. Blir mindre jobb om du någon dag ska riva väggen.
4 svar · 6,3k läst
B
ByggNiclas: Har penslat med vattenglas nu och väggen tycker jag upplevs mycket 'renare' dvs det dammar inget från teglet och bruket mellan stenarna har satt sig och blivit hårdare. Teglet sög åt sig ganska hårt så det gick åt ett par flaskor. Det blev rätt stor nyanskillnad i färgen också då väggen blev mycket mer intensivt röd. Verkar som två av bilderna har roterats, men ni får väl snurra
7 svar · 3,3k läst
·
F
Fredrik Å: Ingenting är nog svaret... Dessa slaggväggar är ofta bara byggskräp,vass,hönsnät och puts.
1 svar · 5,9k läst
P
pellemania: Bättre att använda skalblock, armera och fylla med btg. Då får du formen på köpet. Vägger kan ju alltid putsas om du stör dig på fogarna.
1 svar · 6,8k läst
·
B
Barnrikehuset: Mina tätningar mellan mindre väl utförda bleck och foder har en tendens att spricka vilket gör att jag måste hålla koll vilket är störande. Kanske ska prova sikaflex som nämndes istället för någon vilken som helst byggfog. Det kanske inte går att lösa snyggare för dig och jag förstår mecket med att dra dit plåtslagare. Men jag hade nog gjort det eller gjort ett eget bleck.
8 svar · 4,8k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Håller med att det finns pengar att spara, en bekant harBörjat skiss på altan och vi ska börja kolla vad det kan kosta Att få hem allt från utlandet
1 svar · 2,1k läst
E
eviljava: En vägg är oftast inte speciellt utsatt för direkt väta. Men vid rikligt regn och kraftiga sidovindar kan det naturligtvis regna en del mot fasaden. Du skulle eventuellt kunna trycka in lite silikon i borrhålet innan du trycker in pluggen. Då behöver du iaf. inte oroa dig för att regnvatten rinner in i borrhålet.
1 svar · 2,6k läst
H
Helioz: [citat] Med ren kalkputs menar jag lufthärdande kalkputs vilken skiljer sig från hydraulisk kalkputs. Hydraulit går bra till hydraulisk kalkputs och speciellt på socklar och utsatta lägen vilket kan du se i produktbladet från Målarkalk här: http://dokument.malarkalk.se/1101_1905/pb1420-1427.pdf
10 svar · 9,3k läst
X
xdigger: Kötta, kötta!! :D
8 svar · 2,8k läst
·
X
8 svar · 2,8k läst
·
P
Pejoja: Använd det INTE. Bara problem. Se mitt inlägg vidare i forumet
1 svar · 3,4k läst
B
brumbjorn: Med risk för att tala om saker där man bör vara mycket försiktig, och jag inte vet så mycket, så undrar jag varför det är ett stort uttag i den stående plankan mellan gröna-pilen-plankan och snöskyffeln. Den verkar inte ha behandlats som en bärande balk direkt. Om det är en bärande regel längs golvet kan man undra vad den vilar på. Går det att fördela vikten uppifrån på något
1 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.