Jag ska sätta upp dörrkarmen kring en skjutdörr och vill dölja skruvskallarna. Enklast är att bara försänka skruvarna och sedan spackla över den. Risken är bara att OM man någon gång vill lossa på karmen måste tigersågen fram och det är lite för brutalt för min smak.

Finns det något smart sätt att lösa detta? Plastpluggar av den typ som sitter över karmskruvar är lite för synligt.

Slå in en träplugg i hålet, såga av och måla. Då bör du se en liten skillnad i karmen för framtida borttagning.

Håller med om att plastpluggarna är fula. Spackla, men inte helt perfekt. Då syns var skruvarna sitter. Å andra sidan ska väl fodren bort om man ska lyfta ur fönster/dörr och då syns skruvarna (om man tar bort drevningen).

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Drömhus metod har jag använt och den fungerar väldigt bra. Ev. justeringar i framtiden blir rätt meningslösa om dörrkarmen ändå är fastsatt i fodren. Justeringar av dörrbladets placering får göras som förr i tiden: justera gångjärnen, gärna nerplockad och fastsatta i ett skruvstycke.

En liten men kraftig magnet är ett bra och billigt hjälpmedel för att hitta överspacklade skruvar om man letar inom ett begränsat område som en dörrkarm eller foder.

• Gilla
Davs
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.