3 471 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Dölja skruvskallar - men ändå inte.....
Jag ska sätta upp dörrkarmen kring en skjutdörr och vill dölja skruvskallarna. Enklast är att bara försänka skruvarna och sedan spackla över den. Risken är bara att OM man någon gång vill lossa på karmen måste tigersågen fram och det är lite för brutalt för min smak.
Finns det något smart sätt att lösa detta? Plastpluggar av den typ som sitter över karmskruvar är lite för synligt.
Finns det något smart sätt att lösa detta? Plastpluggar av den typ som sitter över karmskruvar är lite för synligt.
Produkter som diskuteras: "Plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Slå in en träplugg i hålet, såga av och måla. Då bör du se en liten skillnad i karmen för framtida borttagning.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Håller med om att plastpluggarna är fula. Spackla, men inte helt perfekt. Då syns var skruvarna sitter. Å andra sidan ska väl fodren bort om man ska lyfta ur fönster/dörr och då syns skruvarna (om man tar bort drevningen).
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Drömhus metod har jag använt och den fungerar väldigt bra. Ev. justeringar i framtiden blir rätt meningslösa om dörrkarmen ändå är fastsatt i fodren. Justeringar av dörrbladets placering får göras som förr i tiden: justera gångjärnen, gärna nerplockad och fastsatta i ett skruvstycke.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden