Hej.
Jag tänkte dela med mig av min byggställning som jag är väldigt nöjd över, efter att ha använt den i några dagar nu.
Den är byggd av tre sorters reglar (C14): 45x45, 45x95 och 45x145. Även en panelbräda (22x95) som jag hade liggandes kom till användning.
Inspiration till byggställning fick jag här ifrån:
http://craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Kostnaden för mig blev strax under 4000 kr och mycket av reglarna kommer jag använda till andra projekt efter att jag är klar med målandet av fasaden.
Det fick bli en liten speciallösning över källartrappen med ett benpar stående på de längsgående 95x145 reglarna. Jag gjorde så för att benparet inte skulle vara i vägen framför källardörren.
Jag tänkte dela med mig av min byggställning som jag är väldigt nöjd över, efter att ha använt den i några dagar nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är byggd av tre sorters reglar (C14): 45x45, 45x95 och 45x145. Även en panelbräda (22x95) som jag hade liggandes kom till användning.
Inspiration till byggställning fick jag här ifrån:
http://craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Kostnaden för mig blev strax under 4000 kr och mycket av reglarna kommer jag använda till andra projekt efter att jag är klar med målandet av fasaden.
Det fick bli en liten speciallösning över källartrappen med ett benpar stående på de längsgående 95x145 reglarna. Jag gjorde så för att benparet inte skulle vara i vägen framför källardörren.
Kul att det är fler som bygger ställning "old school" 
Jag gjorde också en egen för fönsterbyte och målning av fasad. En hantverkare som var förbi i annat ärende stannade och kommenterade "det var inte igår man såg en ställning i trä".
För min del blev kostnaden låg då jag använde gamla golvstockarna vi rivit ut tidigare och plattformen är det gamla furugolvet samt några överblivna trallbrädor. Det enda nya som fick åt var lite skruv och några 45x95-reglar. Dessutom kommer jag att använda både reglarna och golvstockarna i kommande projekt.
Försökte att bifoga en bild utan framgång... får försöka senare igen.
Jag gjorde också en egen för fönsterbyte och målning av fasad. En hantverkare som var förbi i annat ärende stannade och kommenterade "det var inte igår man såg en ställning i trä".
För min del blev kostnaden låg då jag använde gamla golvstockarna vi rivit ut tidigare och plattformen är det gamla furugolvet samt några överblivna trallbrädor. Det enda nya som fick åt var lite skruv och några 45x95-reglar. Dessutom kommer jag att använda både reglarna och golvstockarna i kommande projekt.
Försökte att bifoga en bild utan framgång... får försöka senare igen.
Redigerat:
Tänkte själv samma sak! Att stressa över hyrkostnad för byggställning känns ju rejält dumt vid självbygge.
Jag tänkte använda ställningen som beskrivs i boken Husets ABC (Per Hemgren & Henrik Wannfors, ICA bokförlag). Förövrigt en riktigt bra bok för hemmapulare

Jag tänkte använda ställningen som beskrivs i boken Husets ABC (Per Hemgren & Henrik Wannfors, ICA bokförlag). Förövrigt en riktigt bra bok för hemmapulare
Logga in
Skapa konto

Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "Husets ABC"
Husets ABC
Hemmafixarens bibel
470 kr inkl moms
Läs mer
De där plankorna man ska gå på kommer nog behövas förstärkas. Blir nog väldigt svajigt att gå på annars.Micke64 skrev:
Jag tänkte också först ha 22x95 som handledare, men 45x45 var två kronor billigare per meter
Moderator
· Stockholm
· 57 707 inlägg
Jag reagerade också över "ställningsplank 25x2000". Det känns alldeles för klent med 25mm plank på 2m spännvidd.
Tittar man på proffs, så brukar de väl ha 45mm "plank" att gå på, om det inte är färdiga skivor.
Tittar man på proffs, så brukar de väl ha 45mm "plank" att gå på, om det inte är färdiga skivor.
Min kunstruktion,.
Vädligt stabil och trygg och även lättmonterad då den är ihopskruvad.
Vid flytt skruvas snedstagen bort och benparen kan enkelt flyttas av två man.
45x90 stående
45x45 snedstag
45x90 tvärregel
3st 45x220 liggande plank i varje plan
Vädligt stabil och trygg och även lättmonterad då den är ihopskruvad.
Vid flytt skruvas snedstagen bort och benparen kan enkelt flyttas av två man.
45x90 stående
45x45 snedstag
45x90 tvärregel
3st 45x220 liggande plank i varje plan
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
hempularen skrev:
Funderar på om det kan vara feltryck, och borde vara 45 * 200? Jag tycker det är ritat kraftigare än 25 mm, även om jag inser att det inte är skalenligt. Spännvidden är väl dessutom 3 till 4 meter, så 25 mm känns i min mage som alltför klent.
Jag ska också bygga ställning i trä till hösten. Har samlat virke i ett par år så den blir gratis. Är bara less på att flytta brädhögen då jag har ont om plats.
Till gångbrädor använder yrkesarbetande nån form av klassat virke, ofta ohyvlat, bara sågat.
Har ett par sådana liggande som jag tog rätt på när jag skulle tapetsera i trappen
Till gångbrädor använder yrkesarbetande nån form av klassat virke, ofta ohyvlat, bara sågat.
Har ett par sådana liggande som jag tog rätt på när jag skulle tapetsera i trappen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden