Jag tänkte göra en grund enligt Isodräns varmkrypgrundskoncept. Det är ungefär som att bygga med källare, förutom att man inte gräver så djupt. Det är alltså isolerat på utsidan av grundmuren.

Tittar man på TräGuidens hemsida för hur man konstruerar träbjälklag och yttervägg ser det ut såhär:
konstruktion_ovan_kallare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De har också isolering på utsidan grundmur och möter sen upp med isolering på utsidan ytterväggen med samma tjocklek som grundisoleringen.

Problemet är att jag ska ha ca 20 cm isolering utanpå grunden. Blir ju väldigt konstigt att sätta 20 cm isolering utanpå ytterväggen... Så hur tycker ni jag ska lösa det?

skiss_grund.jpg
(Gjuten sula med lecablock 19x19cm på. 20 cm Isodrän längst ner, 20 cm cellplast ovanför. Puts utanpå cellplasten. Det kommer även vara isodrän under sulan och inne i grunden.)

Jag har ritat ut syllen, för den måste ju ligga på muren. Och så har jag ritat ut den röda träpanelen, för den vet jag var jag vill den ska sitta.

Hur ska jag bygga träbjälklag och yttervägg för att få ut panelen tillräckligt lång ut?

Grundmur av isoleca i stället och på så sätt flytta in isoleringen i den?

Men varför så mycket isolering på grunden? Är det isolerat nedåt i hela grunden också?

Ska kolla på isolecan.

Jag ska ha uppvärmd grund. Det är därför jag har så mycket isolering på muren. Det kommer vara 10cm isolering under sulan och 20 - 30 cm isolering på marken inne i grunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.