Byggmaterial & Byggteknik
hantverkare1: [citat] Det funkar riktigt bra! Använder samma teknik när jag monterar fönster, 2-3 skruv i botten, väger av, ställer dit fönstret men tar istället franska då dom har sexkantsskalle. Då kommer man åt att justera om man tabbat sig utan att lyfta ner fönstret.
mycke_nu: Det räcker att förstärka de takstolsben som är direkt över väggen.
ltz: Underlaget pallade samma tryck fast utan vikten för lecablocken på en mindre yta tidigare - då borde ju detta inte vara några problem. Jag anser nog att det är rätt så lättbegripligt att det håller - i min konstruktionsbeskrivning kanske konstaterandet att kraften på underlaget fördelas på en större yta räcker? Hur bör en invändig lecavägg infästas mot golv - med glidskikt eller
daugaard: tillverka fästena i rostfritt istället, så slipper du galva. blir förmodligen inte dyrare heller.
Granito: I min krypgrund bor det råttor, dom älskar kabel. :D annars tror jag det kvittar...
Mikael_L: [citat] Inte så svårt egentligen, men det blir mer komplicerat byggande. Receptet är: En tung tät dörr med högre ljudklass. Tätt runt karm och tröskel med gummilist. Ventilation medelst ljuddämpat överluftsdon eller både till och frånluft i rummet med ljuddämpare i kanalerna.
Elkludde: Vill Du ha bra vidhäftning i hålen så använd klinkerhäfta för detta det sitter kanon,även bra om det finns färg kvar och sen putsbruk
ktm250: Silikat kräver minst bruksklass C och Kalkbruk ligger i E så det är kalkfärg som gäller. Vissa målar ändå med Silikat och det kan fungera eftersom det är inomhus, men man är inte garanterad det så det är upp till var och en att chansa, men går det dåligt så har man ingen möjlighet att reklamera heller.
Sir Duke: Låter bra, tack! Som jag varit inne på, det är ett simpelt förrådsrum i en källare, vi kommer sätta upp hyllor sedan och belamra med grejer så jag vågar nog prova på, det får bli övningskörning.
anders07: Ceder är också bra trä för badrum, lärk och teak fungerar bra det också och vissa andra "hårdträ" men de blir ofa dyrare. Målad panel fungerar fint men då inte där de utsätts för väta. Det finns ju billiga målade MDF paneler också men de är nog känsligare för fukt och kan lättare få mikro-sprickor i färgen skulle jag tro. Angående att måla är det rätt enkelt, först upp
MathiasS: Jag har ingen djup kunskap på området men pratade en del med tekniker på Jape om detta när min egen vind hade någon kubik vitt ludd mer än jag monterat dit. Mögelfri är avsedd för behandling av ytangrepp och den verksamma komponenten stannar på ytan där biomassan finns. Boracol å andra sidan är tänkt att få stopp på djupare angrepp, röta, men problemet är att i ogynsamma fall
SBH: det var ju problemet att få dit skivor efter att regel var monterad på en gammal regel. det saknades en(eller två) skruvregel
torparkalle: Det blir ingen ånga, blir lite musikprylar. Har tänkt ha 20 grader där inne. På några ställen kommer det bli svårt att sätta plasten mot den i taket. Så det blir som en glipa, har även dragit en del el i taket och då vikt undan plasten i taket för att få ner elslangar i väggen. Det blir även där svårt att få helt tätt.
Gabbe1: Jag instämmer i kören som rekommenderar standardgips. Jag tycker dessutom att standardgips är lättare att skruva. På 6mm gipsen har jag upplevt att det är lätt att skruvskallarna går igenom gipsskivan även om man drar försiktigt.
Barnrikehuset: Men finns det inte utrymme? Hålet är ju såvitt jag kan se stort. Är det inte bara trappans bredd som är begränsad pga avstånd mellan det andra trappräcket och kanten?
Tiger79: Saxar från deras hemsida: EPSCement skall läggas i en minsta totaltjocklek inklusive avjämningsmassa/slipsats om 50 mm. Orsakerna till detta är dels att en viss tjocklek erfordras för att lättbetongen skall vara självbärande, speciellt när den läggs i flytande konstruktion, men också för att massan inte skall torka ut för snabbt, vilket lätt kan ske om massan läggs ut för tunt.
vectrex: Inte för att förringa stormen Simone, men nu blåser det och regnar så mycket att jag allvarligt är rädd att vindduken slits sönder. Betydligt värre än sist! [bild] Vi får se hur det går.
slacker: [citat] Inte ovanligt att hela kragen drar in och således gör ett ännu större hål.... Iaf min erfarenhet av en del sådana försök. Tycker iofs att molly är ett nödvändigt ont som bara förstör.
sblixten: Mina håller till så många skarvar så jag inte kan räkna dem. Om jag slipar för tidigt och det inte är helt tort så kan kanten "ge med sig", men så länge hela slipklossen ligger mot ytan och det är tort så upplever jag att det håller bra mycket längre än vanligt slippapper. Jag gissar att det är tekniken och att ni inte håller slipytan plant mot underlaget.
anders07: Våtrumsspackel är också anpassad för "torr" miljö. Alltså den ska vara bakom tätskiktet där det är torrt så jag skulle inte använda det heller. Inomhus ska man ha silikatfärg som är diffusionsöppen. Den kallas ibland också för "Putsfärg".
Marre666: Spacklade igår vid 18...tack för länken :)
huggan: Som i "enligt svensk lag". Det var ett skämt. Måla inte om ni inte vill. Kommer inte påverka väggen.
Nathalie Jakoby: Hej, Söker efter lite svar, Vi står i spadtaget för att bygga ut vårat hus från 1916, utbyggnaden sker i en del av våran befintliga lada. Hela huset består av en väl fungerande krypgrund i utbyggnaden så står stolpar på befintliga stenblock av älvdalskvartsit direkt på marken, vet ej hur djupt. Vi tänkte behålla dessa stenar då de finns runtom hela huset och sedan gräva ner ca 80
Zephyrus: Nu har jag pratat med Wienerberger i Sverige. Dom hade aldrig sett dessa innan och verkade inte vilja ta in dom heller. Produkter från tyska Wienerberger tar dom in, men inte från Ungern exvis. Så var det med det!
jeppeknaster: Eller en snygg kalkputs http://www.decomaterial.se/web/gallery/stone/trappor/
Stefan N: Vet är det nog ingen som gör om inte konstruktören sitter och läser här men högst troligt så är dom bärande ja.
Klicka: Jag köpte en Black and Decker KD975KA-QS borrhammare på byggmax och hade träregel i botten. Först genomborrade jag bottenregeln med träborr. Sen måttade jag ut exakt var den skulle ligga (med laserpass) och borrade genom hålen med betongborr (SDS+). Laserpasset är en bosch PCL20 som kan projesera en prick upp och en ner. Då var det lätt att få allt rätt.