Bödde skrev:
Nej, jag tror helt enkelt inte det går att borra i härdat glas utan att det exploderar, så det gäller å hitta "vanligt" glas.

Det var egentligen mer ett svar på trådens resonemang kring om glas kan spricka av spänningar, vilket det alltså kan. Men det kan spricka oavsett om du borrar eller ej, det är bara så glas fungerar. Detta gäller till 99% munblåst glas och det beror på felaktig kylning eller att man blandat olika färger som inte är kompatibla.
Dock, det är absolut inte vanligt, och bearbetar du glaset försiktigt med vatten (borrkärnan blir flera 100 grader varm ganska snabbt) så ska det mycket till för att det ska bli fel. Mitt första inlägg lät kanske drastiskt, men så var det inte menat! Du kan utan att vara orolig fortsätta med ditt hantverk, bara välj rätt glas :)
Jag får försöka hitta icke-härdat glas alltså. Hela poängen med det här var att jag vill kunna hitta typ loppis-glas och liknande att använda. Kan ju vara svårt att veta då tyvärr, men jag får väl göra kvalificerade gissningar. Och skulle det vara så att allt härdat glas exploderar vid borrning, så vet jag ju i alla fall att jag hade fel efter att jag borrat. :confused:

Jag använder mig av en borrmaskin som jag kör på låga varv och en keramik borr spets. ..funkar kalas

För klinkers inte keramik :)

gavagai skrev:
Jag får försöka hitta icke-härdat glas alltså. Hela poängen med det här var att jag vill kunna hitta typ loppis-glas och liknande att använda. Kan ju vara svårt att veta då tyvärr, men jag får väl göra kvalificerade gissningar. Och skulle det vara så att allt härdat glas exploderar vid borrning, så vet jag ju i alla fall att jag hade fel efter att jag borrat. :confused:
Ja, det kan vara svårt att avgöra, men jag vågar nog påstå att du hade otur som hittade ett härdat.
Hahaha, ja då får du i alla fall :)

ion skrev:
Läste i en bok att man kunde klippa fönsterglas med en vanlig sax om man höll det under vatten, har dock aldrig provat, låter osannolikt, men de hävdade att det var vibrationer/klick som fick glaset att spricka.
Det är absolut möjligt, när jag hörde det första gången för ett par år sedan så var jag tvungen att exprimentera lite, och det fungerade hur bra som helst.
Det finns garanterat flera filmer på youtube som visar när folk gör det, här är en:
http://www.youtube.com/watch?v=L5u7SCNVYTA

ion skrev:
Jag borrade hål i en takplafond , ska jag undvika gå under den nu? Hur gör de vid tillverkningen av plafonder med hål i? Borrar de inte till sist? Jag använde diamantborr avsett för ändamålet och vattenbad, riggat i pelarborrmaskin med skumplast som underlag så att jag inte skulle tvinga borret snett.
Att glas kan explodera vet jag, jag skulle skölja en 50L damejeanne, den enda bit som vart över en dm stor var halsen jag höll i och den hade fått samma behandling många gånger förut.
Läste i en bok att man kunde klippa fönsterglas med en vanlig sax om man höll det under vatten, har dock aldrig provat, låter osannolikt, men de hävdade att det var vibrationer/klick som fick glaset att spricka.

Det var ett sånt här jag använde, 10mm, [länk]

Just det, jag tejpade också där jag skulle borra. Mest för att det skulle hålla ihop om det gick sönder, men det kanske hade betydelse för resultatet, vet ej.
Vid tillverkning av glas borrar man hål etc. oftast innan man härdar glaset (om det ska härdas)...
Härdat glas kan man inte borra i...

hekosi skrev:
Det är absolut möjligt, när jag hörde det första gången för ett par år sedan så var jag tvungen att exprimentera lite, och det fungerade hur bra som helst.
Det finns garanterat flera filmer på youtube som visar när folk gör det, här är en:
[länk]
Va häftigt!!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.