Hej,
i samband med renovering av vår källare bytte vi även ut trappan. Problemet är att vår hantverkare inte får rätt på den....stegen blir fel och för smala, han rättar till ett par men då blir de andra ännu värre.... vad tror ni? är det bästa att helt enkelt börja om på en ny trappa? finns en blid uppifrån och en nedifrån. Steghöjden känns ok (18 cm), men stegdjupet är som minst bara 23 cm och då är det i "ytttervarvet". Vagnstycket på ena sidan har byggts på för att kunna bredda stegen. Nu måste det andra vagnstycket också byggas på, annars hamnar sista (första nerifrån) steget i tomma luften....suck...
Buggaren
i samband med renovering av vår källare bytte vi även ut trappan. Problemet är att vår hantverkare inte får rätt på den....stegen blir fel och för smala, han rättar till ett par men då blir de andra ännu värre.... vad tror ni? är det bästa att helt enkelt börja om på en ny trappa? finns en blid uppifrån och en nedifrån. Steghöjden känns ok (18 cm), men stegdjupet är som minst bara 23 cm och då är det i "ytttervarvet". Vagnstycket på ena sidan har byggts på för att kunna bredda stegen. Nu måste det andra vagnstycket också byggas på, annars hamnar sista (första nerifrån) steget i tomma luften....suck...
Buggaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
...det som är annorlunda nu är att vagnstycket är "rakt". i förra modellen så svängde det, vilket innebar att man kunde få stegen djupare....fast jag tror att vi kommer att lösa det genom att bygga på andra vagnstycket oxo....
Buggaren
Buggaren
Finns det fler bilder...kanske på lite längre håll?
Ser ju inte klokt ut nu....
Vilka mått är det?
Ser ju inte klokt ut nu....
Vilka mått är det?
Steghöjden är 18 cm. Den känns ok. Trappan är ned till källaren och den är ca 173 cm hög. Den går upp till hallen och därefter finns det ytterligare en halvtrappa upp till 1:a våningen. Trappan är illa men kanske inte fullt så illa som det ser ut på de förra bilderna. Här kommer en bild från lite håll. Problemet menar jag är stegdjupet. "Mitt på" stegen är det kortaste steget ca 16 cm djupt. Sen är de från 18 cm och uppåt. I "yttervarv" är stegdjupet naturligtvis lite större. Min hantverkare är förvånad att vi inte är nöjda. Vi tycker ju inte att vi är gnälliga, men....
Det jag tror måste göras är att bygga på även det andra vagnstycket. Annars kommer sista steget inte att ha något att fästa i. Det vi redan (...) kommit fram till är att alla stegen snart är jättebreda var för sig men det hjälper ju inte eftersom det ena steget "tar" plats från det andra.
Buggaren
Det jag tror måste göras är att bygga på även det andra vagnstycket. Annars kommer sista steget inte att ha något att fästa i. Det vi redan (...) kommit fram till är att alla stegen snart är jättebreda var för sig men det hjälper ju inte eftersom det ena steget "tar" plats från det andra.
Buggaren
Logga in
Skapa konto
Precis, det brukar se ut ungefär så här:
Och om det är så lite utrymme att trappstegen "överlappar" varandra, så kan man (iaf för raka trappor, vet aldrig om jag sett det på en svängd), lösa det så här:
Men det är inget man rekommenderar på en trappa som används hela tiden, utan är väl mest tänkt som en trappa till ett förråds- eller sovloft.
Logga in
Skapa konto
Och om det är så lite utrymme att trappstegen "överlappar" varandra, så kan man (iaf för raka trappor, vet aldrig om jag sett det på en svängd), lösa det så här:
Logga in
Skapa konto
Men det är inget man rekommenderar på en trappa som används hela tiden, utan är väl mest tänkt som en trappa till ett förråds- eller sovloft.
Redigerat:
Kan man inte bygga trappor så ska man inte ge sig på det, det kan vara livsfarligt.
Be din hantverkare att titta på den här hemsidan så kanske han lär sig något:
http://www.trappbolaget.se/trapp-info/trapptyper-och-matt/
Det finns en trappformel att utgå ifrån. Den ser ut så här: 2 * steghöjd + stegdjup = mellan 600 och 630 mm. Denna formel gäller för trappor inomhus. Utomhus går man lite annorlunda och man har oftast mer utrymme att röra sig på.
http://www.trappbolaget.se/trapp-info/trapptyper-och-matt/
Det finns en trappformel att utgå ifrån. Den ser ut så här: 2 * steghöjd + stegdjup = mellan 600 och 630 mm. Denna formel gäller för trappor inomhus. Utomhus går man lite annorlunda och man har oftast mer utrymme att röra sig på.
Din "hantverkare" verkar vara fullständig novis i fråga om trappbyggen.
Rita (med eller utan hjälpare) upp trappan i stor skala och du kommer att finna rätta formen på vangstyckena, i princip lika som på b8q:s bild.
Beträffande trappformeln i OpiMazas inlägg, så brukar man för svängda trappor räkna med att man går c:a 30 cm från väggen.
Rita (med eller utan hjälpare) upp trappan i stor skala och du kommer att finna rätta formen på vangstyckena, i princip lika som på b8q:s bild.
Beträffande trappformeln i OpiMazas inlägg, så brukar man för svängda trappor räkna med att man går c:a 30 cm från väggen.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Håller med, trappor är inte det lättaste. Kräver kunskap och erfarenhet.OpiMaza skrev:Kan man inte bygga trappor så ska man inte ge sig på det, det kan vara livsfarligt.
[länk]
En sådan trappa kommer du aldrig gilla att gå i.....dessutom är det stor risk att halka och göra sig illa när man går ner för trappan.....
Nu är det ju så att finns det inte tillräckligt med utrymme så är det inte mycket att göra. Trappor brantare än ca 40 grader blir en kompromiss på ett eller annat sätt, det är bara att acceptera.