Hej,
Söker efter lite svar,
Vi står i spadtaget för att bygga ut vårat hus från 1916, utbyggnaden sker i en del av våran befintliga lada. Hela huset består av en väl fungerande krypgrund i utbyggnaden så står stolpar på befintliga stenblock av älvdalskvartsit direkt på marken, vet ej hur djupt. Vi tänkte behålla dessa stenar då de finns runtom hela huset och sedan gräva ner ca 80 cm och sen gjuta krypgrunden.
För det första, har letat efter sk "kattugglor" tror jag de kallas, som man har för att vädra ur krypgrunden, de är i gjutjärn, var kan man hitta sådana och vad heter de egentligen?
Samt vi har vänt och vridit på det hela hur vi ska gå tillväga men den gamla fasaden ska bort på utbyggnaden och stommen måste bytas ut här och var. Just nu så har halva utbyggnaden golv (gamla snickarbua) och den del som var vedbua är jordat golv... (det gamla golvet kommer bli trossbotten) om vi inte kommer på bättre tankar..
Men tackvare vinterns insprång så är det kört med att gjuta och gräva nu utan det får vänta till våren, men frågan är:
Kan jag bygga stommen utan att gjuta krypgrunden?
(Har en liggande regel som ligger på stenblocken och bär upp stommen)
Måste jag ta ner fasaden för att bygga stommen? (Tänkte att jag behöver lite väderskydd)
Om jag har dessa liggande reglar skulle jag kunna nyttja dessa för att förbereda golvet och sen gjuta plintar för själva golvet till våren? Eller blir det väldigt omständligt?
Försöker hitta på något att göra i utbyggnaden nu under vintern då jag är föräldraledig och har en liten som gillar att sova mkt
Hoppas någon kan hjälpa en tokig en..