Vi har nyligen putsat väggarna i vårt vardagsrum. Jag älskar den råa känslan och vill gärna inte måla men min make påstår att det "drösslar puts". Finns det något sett att behandla det utan att måla och slippa drösslet?

Putsen mår inte dåligt av att vara omålad den ska snarare stå omålad ett antal veckor.
Vi lät tex sockeln vara omålad över förra vinten

Allt småputs som drösslar ner för väggarna då? Dammsuga dammsuga dammsuga?

Är den så porös att det rasar konstant är nog putsen inte som den ska vara.

Fredrik

Ta en kvast och borsta av väggarna då borde det mesta lösa lossna. Jag håller med om att en obehandlad vägg ser snygg ut, stå på dig!

M
Annars kan man dra ett lager vattenglas (natriumsilikat) på ytan för att motverka "drössel". Kolla med färghandel eller byggvaruhus.

M
Linisen_01 skrev:
Halkade över denna tråden:
[länk]

Kanske kan vara något, man vill ju knappast att man själv och barnen skall inandas massa kalkdamm för att mamman vill ha råa väggar.
Mja, det kan kanske stämma, men man skall nog alltid vara vaksam på information som, om man agerar på den, leder till att man köper grejjer från den som givit en informationen. Inga källhänvisningar till aktuell forskning osv ökar bullshit-risken.

Någon som har tillgång till forskningsresultat som säger samma sak som infot på den sidan? Vore intressant att läsa...

Redigerat av moderator:
Det är lag på att måla den så ni måste.

Lag på att måla? Hur menar du? Vi har Hydrauliskt kalkputs.

Som i "enligt svensk lag". Det var ett skämt. Måla inte om ni inte vill. Kommer inte påverka väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.