Vi har en gipsväg mellan 2 sovrum som är ihålg. Ägarna innan har haft en ganska stor tv på väggen innan och har därför borrat en massa hål som gått igenom väggen på andra sidan och använt någon form av stora metallpluggar som utvidgar sig dom slås in i väggen.
För att få ut dom var jag tvungen förstora hålen rejält för att kunna få ut dom.
I ett av hålen var jag lite oförsiktig och fick med mig en del gips.

Ska spackla hela rummet i övrigt då det sitter en massa pluggar över hela rummet.
Att bara spackla på dessa stora hål kommer inte hålla särskilt länge.
Frågan är om man kan lägga på någon form av nät eller annat liknade som förstärker själva lagningen?

Hoppas ni förstår hur jag menar?

Ska försöka ta en bild om det är svårt och förstår precis hur jag menar...

Är hålen hyffsat nära varann hade jag bytt gipset där. Annars finns det nät

Eller borra upp ett lite större hål som du sätter en passbit i, gärna tillverkad med samma hålsåg (men utan centrumborr). Kan skruvas fast mha en långsmal träbit. Trä in träbiten i hålet och skruva fast i befintlig väggskiva - då får du en "regel" att skruva locket i.

Hålen sitter väl kanske 10-15cm ifrån varandra.
Hur "byter" man ut gipset runt ett visst område?

Bo:
De där låter lite komplicerat :)

De där med plåster såg smidigt ut.
Ska man slipa ner väggen lite precis där plåstret sätts fast för att den ska komma under övriga väggen så att säga? Kommer inte själva plåstret att synas annars när man lägger på spacklet?

tips, nästa gång du ska ta bort metallexpander nyp tag i den yttre ringen med en tång och riv loss den. sen petar du in det som är kvar i väggen istället. mindre hål att spackla.

• Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Haas84 skrev:
Hur "byter" man ut gipset runt ett visst område?
Skär bort gipset vid området där hålen finns. Ta lämpligt "skräpvirke" och skruva fast på insidan av väggen i kanten på hålet så att en del sticker ut. Skruva fast en ny bit gips av rätt storlek för att fylla hållet. Spackla igen skarv och skruvskallar som vid en vanlig gipsskarv.

Hubbe2 skrev:
tips, nästa gång du ska ta bort metallexpander nyp tag i den yttre ringen med en tång och riv loss den. sen petar du in det som är kvar i väggen istället. mindre hål att spackla.
Jag brukar köra med en lite större borr, 8-10mm för att borra lös ringen. Sedan trycka in expandera i väggen.

är väggen dessutom helt ihålig mellan två sovrum hade jag lockat av gipsen på ena sidan, isolerat med Piano Ljudskiva och satt på ny gips. När man likaså är igång! ��

Har nu gjort en lagning med nät och spackel och väntar nu med spänning på resultat efter torktiden är klar.
Va först sugen på att skära ut gipset och sätta dit en ny del, men hålen sitter i allt för knepigt läge för att få till en bra bit.
Vi får nu se hur resultatet blir. Blir de inte bra får jag tänka om igen

Hur stor bit kan man skära ut och ersätta med ny utan att behöva byta ut hela skivan?

slacker skrev:
är väggen dessutom helt ihålig mellan två sovrum hade jag lockat av gipsen på ena sidan, isolerat med Piano Ljudskiva och satt på ny gips. När man likaså är igång! ��
Kunde inte skriva under mer på detta, avskyr pappersväggar.

Men det är ju försent nu när lagningen redan är gjord. Återkoppa gärna, Haas84, helst med bilder, så vi andra kan lära av din erfarenhet!

Är den ingen som brukar skruva in en skruv i pluggen bara någon gänga så att skruven sticker ut rätt långt. Sedan hamra på skruven tills pluggen har rätat ut sig och sen bara dra ut den?
Så har jag alltid gjort och det fungerar bra, blir inga gigantiska hål av det :-)

rodak skrev:
Är den ingen som brukar skruva in en skruv i pluggen bara någon gänga så att skruven sticker ut rätt långt. Sedan hamra på skruven tills pluggen har rätat ut sig och sen bara dra ut den?
Så har jag alltid gjort och det fungerar bra, blir inga gigantiska hål av det :-)
Inte ovanligt att hela kragen drar in och således gör ett ännu större hål.... Iaf min erfarenhet av en del sådana försök. Tycker iofs att molly är ett nödvändigt ont som bara förstör.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.