Har ramtakstol med ca 7.4 meter mellan innermåttet på ytterväggarna. En Limträbalk går mitt igenom huset som upplag till takstolarna med dimensionen 90x405. Denna täcker vardagsrum och kök med en längd om 7,4 meter, där står idag två pelare som bär upp denna. Jag ska nu ersätta dessa med en väggstump leca 190mm som upplag i mitten. Lecaväggen tänker jag mura som ett L med 80cm uppmurad leca 190mm som stöttar limträbalken. Höjden på denna är ca 2500mm, murad med Murbruk B.

Jag ser via limträdimensioneringsguide från setragroup att pelarlasten blir 30 kN för 4 meter fribärande - detta blir mindre än det.

Finns det någon enkel ekvation där jag kan bevisa vad en 2.5 meter murad lecablocksvägg klarar av i last neråt?

De två översta tabellerna på sida 20 i denna visar att leca 200mm klarar en hel del mera än de 30kN jag är ute efter.

http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf

Belastningen bör inte vara något problem, leca klara ganska hög tryckhållfasthet (3-5MPa har jag sett). Du får räkna lite på hur stor yta som limträbalken kommer ha mot lecablocket (1 Pa = 1 N/m2, dvs 3 MPa = 3000000 N/m2).

Det viktigaste är troligtvis att säkerställa att det du murar lecaväggen på klarar det, och att lecaväggen inte kan knäckas pga vekhet i sidled.

Lecasektionen kommer vara ett L murverk. 80-100 cm längs med limträbalken och 60-80 cm åt sidan. Under lecasektionen finns 10 cm armerad betong, 300 s100 cellplast, makadam och sen lera. Känns inte so att det skulle vara ett problem det heller.

Håller med, det verkar som det kommer hålla gott och väl.

Läste senaste kontrollplanen från min KA idag - där förutsätts eurokoder tillfredsställas i punken kring just flytt av bärande pelare till mittbalken. Jag kollade som snabbast på regelverken kring eurokoder och där känns som att just denna beräkning bör finnas att hänvisa till från lämplig tillverkare. Det hade varit önskvärt att inte behöva hyra in en konstruktör för att "slå in en öppen dörr".. Några ideer?

Någon skrev här innan att du får räkna ut vilket tryck pelarn ger på ytan den står på. Sen måste väl infästningen utföras så den tar upp krafterna. Sen måste man ju se till så den murade väggen inte vill börja vika sig, men det kanske inte är något problem. Slutligen så måste grunden kunna ta upp belastningen som uppstår.

Underlaget pallade samma tryck fast utan vikten för lecablocken på en mindre yta tidigare - då borde ju detta inte vara några problem.

Jag anser nog att det är rätt så lättbegripligt att det håller - i min konstruktionsbeskrivning kanske konstaterandet att kraften på underlaget fördelas på en större yta räcker?

Hur bör en invändig lecavägg infästas mot golv - med glidskikt eller ej?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.