Hejsan!

Håller på att renovera ett gammalt hus där de går träbalkar tvärs över från långsidan.
Har en tanke att gjuta en betongpelare och stötta upp dem i mitten, kommer en betongpelare att orka samt räcker de att köpa ett gjutrör på byggmax ( 190mm brett ) då balkarna ligger på 200 mm bredd ?

hoppas någon förstår annars fixar jag bilder :):D

Det är ju omöjligt att säga... Är det delar av bärande konstruktion måste du ta diskussionen med en byggtekniker och titta på ritningar för huset.

Hej .den ena pelaren kommer inte ha någon bärande. Dock den andra. Ritningar finns de inga då de är från slutet av 1800 talet. Men skall se om jag kan hitta någon byggtekniken för gamla hus

slumpbild skrev:
Hej .den ena pelaren kommer inte ha någon bärande.
Vad har den då där att göra? Estetik? Symmetri?

Betongpelare under träbalkar känns lite främmande för mig. Varför detta val? Kan alternativa material vara aktuella?

...man har ju svårt att tro att det står något där idag som inte går att ersätta med en betongpelare. Det låter lite överdrivet och bökigt med betong.

Bild är nog bra!

Skall fixa fram en bild imorgon så kanske ni har lite andra tips på vad man kan göra där :)

Gammalt hus, 1800-tal. Då låter det som timmerstomme eller möjligen stenhus?

Tvärgående balkar mellan långsidorna är då för att hålla ihop nederdelen av takkonstruktionen och hindra att väggarna skjuts ut. Därmed är det bara dragkraft i dessa balkar så för den skull behövs ingen stöttning. Dessa äldre hus kan i princip blåsas ur helt bara man inte rör ytterväggarna eller kapar allt för mycket i takstolarna.

Är det meningen att du ska ha ett golv ovanpå som tål belastning så är det en lite annorlunda fråga dock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.