Har ett hus som är byggt i lättbetong med källarvåning 120kvm samt boyta 120kvm. Halva källaren är ordningsställd och inredd och det är där jag vill ta bort 2 väggar för att öppna upp ytan lite.

Väggen i fråga är lättbetong (se bild efter borrhål) på drygt 1dm i tjocklek. Det går en drygt 2dm tjock hårdbetongvägg genom hela källaren som måste vara bärande, denna är uppritad med röda sträck på bilderna. Har även två orange'a streck som jag är osäker om den är hårdbetong/bärande.

Det gröna strecken på bilderna är dom väggarna som jag vill riva ner.
Någon som har bra koll och som kan se bara på bilderna om det går att riva eller ej? Annars hur går jag tillväga för att ta reda på det?

Behöver ni mer information så säg gärna till istället för att inte svara, vet inte vad som behövs för info då jag inte har så bra koll på detta själv.

Bifogar 4 bilder så ni ser ungefär hur det ser ut.

1 (800x600).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2 (800x600).jpg
Skapa konto
3 (800x600).jpg
Skapa konto

• ritning.jpg
    Skapa konto
Bifogar en bild med orginalritning på källarplanet. Där ser man att vissa väggar är tjockare än dom andra. Men frågan är om man kan anta att dom tjockare är bärande och dom andra inte är det? Dom tjocka är ungefär dubbelt så tjocka som dom tunnare.

Och har markerat ut dom två väggarna som jag vill riva med grönt här med, men märkte inte ut dom jag tror är bärande då man ser skillnad i tjockleken här på dom.

Den andra halva av källaren som är står outgrävt/outnyttjat på är utgrävd så det är rum med "golv" av makadam osv men det är ingen betongplatta i dom tre rummen eller beklädda väggar. Om detta kan ha någon inverkan.

ritningen (800x600).jpg
Skapa konto

Antagligen är det väl som du säger, men det brukar vara bra att kolla vad som är ovanför. Saker att se upp med är väggar som kan stå mitt ovanför och kanske bärs av den vägg man vill ta bort, eller bjälkar som ligger tvärs över väggen och behöver dess stöd. Murar kan även behöva stöd av väggar som står tvärs emot dem, fast gissningsvis behövs inte de gröna eftersom det är så små rum.

Ovanför är det ett stort rum och ingen vägg eller dyl är där väggen i källaren är. Väggen till det rummet är mer över trappen som man ser på sista bilden jag la upp i mitt kompletteringsinlägg.

Vem vänder man sig till om man vill ta reda på om det är bärande väggar eller ej? Och någon som har anlitat någon som vet på ett ungefär vad det kan landa på för pris?

Johan_A_M
Grillen skrev:
Vem vänder man sig till om man vill ta reda på om det är bärande väggar eller ej? Och någon som har anlitat någon som vet på ett ungefär vad det kan landa på för pris?
Bumpar gärna din fråga, är intresserad av samma sak. Planerar en större mängd justeringar av planlösning och har verkligen förtroende för forumet här men vill också göra en bedömning på plats. Byggingenjör från kommunen?

Är det en enplansvilla skulle jag bli förvånad om väggen är bärande. Den röda väggen, som du ritat in, parallellt med långsidorna är däremot bärande. Från långsidorna utgår golvåsarna och dessa är skarvade omlott över hjärtväggen, (på grund av spännvidden). Ser förresten att huset är byggt i lättbetong. Är du helt säker att du har träbjälklag? Eller är det ett betongvalv? Är det betongvalv torde det vara riskfritt.
Vet inte om kommunens byggingenjör tar på sig ett uppdrag som detta, men, en byggnadskonsult/konstruktör borde om inte annat kunna rekommendera någon. Kostnaden för att någon skall komma och titta kan jag inte bedöma. En prisuppgift borde man väl kunna få innan ett ev. hembesök.

• Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.