Har ett förråd under ett utbygge jag nu snart ska börja ta tag i. Halva är av leca och halva vanliga reglar med asfaltboard och träpanel på. Detta är isolerat och det jag undrar är om jag ska sätta plast eller nåt på insidan innan jag börjar klä väggarna?

Ingen?

Om utrymmer är uppvärmt året runt och om du isolerat med mineralull så kan du sätt plast på insidan.

Nja, det är ju just det... Jag har förberett för att koppla in element på bergvärmen men jag vet inte om jag kommer att göra det. Om det blir så, så blir det inte mer än minimal värme på. Men jag vill ju inte heller att det ska bli fuktigt... Ska ha det som förråd/verkstad typ...

Och ja, det är mineralull som isolering i halva utrymmets väggar. Andra halvan är leca som kommer att förbli oisolerad med största säkerhet. Så vad säger ni, ska jag köra på plast eller inte? Eller nåt annat?

Det beror lite på hur det ser ut i tak och golv samt ventilation etc.
Men egentligen ser jag ingen större fördel med plast i ditt fall.
Jag skulle skippat plasten.

Tak blir gips. Vardagsrum över med vindväv innan isolering. Äldre garageplatta som golv, oisolerad. Ska sätta in ventiler för ventilation/luftgenomströmmning. På väggarna ska jag ha gips med råspont innanför på en vägg och möjligtvis plywood på den andra då där kommer det inte att hängas upp så mycket på väggen. Bara verktygstavla och nån hylla. Så klarar det sig utan plast eller blir det fukt som förstör råsponten?

Råsponten kommer nog klara sig.
Risken med konstruktioner utan plast och mineralull är att om det råder övertryck i lokalen och varm fuktig luft börjar tränga ut så kommer fukten fälla ut som kondens när temperaturen blir lägre. Du riskerar då fukt/mögel på organiskt material (mineralull möglar normalt inte) i konstruktionen.
Men i lokaler som inte är permanent uppvärmda så rekommenderas inte plast pga att fenomenet kan bli det motsatta.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Känns som om isoleringen är lite småfuktig på vissa ställen... Men kör väl råspont plus gips på väggarna då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.