Har planer på att flytta en ca 30cm bärande stolpe (väggsnutt) Den står mitt i en knappt 3m bred öppning. Stolpen är uppbyggd av 10st 2x3 tums reglar med 2 reglar i bredd. Dubbel väggtjocklek alltså. Det finns bärande lättviksbalk i mellan och golvbjälklag som stöttas av bla denna stolpe och övriga längsgående väggar i huset.

Jag tänkte bygga en ny stolpe på sidan innan jag river befintlig stolpe.
Frågor:
- Kan jag göra detta utan stämp?
- Behöver konstruktionen lyftas lite för att få in en lika hög stolpe?
- Behöver konstruktionen lyftas lite för att kunna såga ab befintlig stolpe eller fixar den nya stolpen och en enkel tigersåg biffen?
- Något annat jag skall tänka på?
Tacksam för svar!

Inga tips?

Jag har bara flyttat lite klenare bärande stolpar (typ 2x2"6). Den nya stolpen har jag då gjort riktigt tajt och bara slagit på plats med slägga. Därefter har jag fimpat den gamla stolpen. Också undvikit att göra detta under vintern när det kan vara stora snölaster. Gått bra.

Hur mycket vill du flytta stolpen? Är viktigt att du river ytskikt och så att du ser att en ny stolpe inte "missar" några laster. Och så ska den förstås ha ett bra upplag. Om det är någon som en gång verkligen räknat på den där stolpen så måste det vara en väldans last den ska ta... Alternativt är det någon hemmafixare som som vanligt överdimensionerat rejält.

Hej! Den skall flyttas knappt en meter. Samtidigt kommer jag för säkerhets skull stärka upp med 2 nya väggsektioner med vardera samma bärkräft som den existerande stolpen. I dag är det två öppningar där den existerande stolpen står i mitten. Tanken är att det skall bli EN öppning istället.

Det viktigaste är ju att du förstår hur (att) underlaget samt infästningen uppåt klarar att ta upp lasten.

Är det en golvbjälke, har den något upplag under sig på ursprungliga stället, hur ser det ut på din nya placering, skarvar i bjälklag, förlänger du hävarmen etc. Likadant uppåt.

peternicklas
Vad ligger det på stolpen, det kanske finns en skarv som den håller uppe?

Jepp. Jag får kontrollera det genom att riva väggbeklädnaden upp mot taket så att stolpens möte med den bärande konstruktionen blottläggs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.