43 319 läst ·
18 svar
43k läst
18 svar
Mollypluggens skruv snurrar bara runt
Sida 1 av 2
Efter att ha borrat hål och placerat skruven i hålet, "expanderat" skruven med vanlig skruvdragare så snurrar skruven bara runt runt, går inte ens att få ut skruven igen. Vad har hänt och går det överhuvudtaget att få ut skruven? Det är alltså inte så att hela kitet med plugg och skruv har snurrat runt.
Imorgon köper jag sånt där specialverktyg men nu vill jag i vart fall få ut skruven så man slipper ha den där och sticker ut!
Imorgon köper jag sånt där specialverktyg men nu vill jag i vart fall få ut skruven så man slipper ha den där och sticker ut!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 320 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 320 inlägg
In med något tunt (morakniv funkar eller en tunn plattmejsel) under skruvskallen och bänd lite så du får ut skuvskalln lite, sen in med tex en avbitare under. Skruva ut och bänd lite samtidigt så brukar den komma ut.
Har man otur snurrar de knäckta vingarna (så alltså kan gå av) dock utan att få fäste och då kan det bli problem.
Ha påtalat denna inbyggda brist i Mollyns konstruktion tidigare. För ett proffs funkar det men är man inte det kan det lätt gå snett som i detta fall. Skruvdragare är inte att rekommendera Köp en specialtång (inte dyr) för monteringen. Det funka även utan specialtången men återigen måste man veta vad man gör.
Svårt att få bort en hela Mollypluggen utan att det blir fula hål, om man inte är van.
Har man otur snurrar de knäckta vingarna (så alltså kan gå av) dock utan att få fäste och då kan det bli problem.
Ha påtalat denna inbyggda brist i Mollyns konstruktion tidigare. För ett proffs funkar det men är man inte det kan det lätt gå snett som i detta fall. Skruvdragare är inte att rekommendera Köp en specialtång (inte dyr) för monteringen. Det funka även utan specialtången men återigen måste man veta vad man gör.
Svårt att få bort en hela Mollypluggen utan att det blir fula hål, om man inte är van.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Dessa pluggar kan driva en till vansinne, speciellt om man som påtalats köper
billiga satser. Jag hade problem med pluggar från Jula som trots montering med tång inte ville fungera.:@
Dessa fick jag försiktigt nypa kragen av så att jag kunde trycka in dom i väggen och sedan montera nya i samma hål. Sedan att man tänker på att det finns både för enkel och dubbel gips.
billiga satser. Jag hade problem med pluggar från Jula som trots montering med tång inte ville fungera.:@
Dessa fick jag försiktigt nypa kragen av så att jag kunde trycka in dom i väggen och sedan montera nya i samma hål. Sedan att man tänker på att det finns både för enkel och dubbel gips.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Och man ska borra med rätt borr, 10.5 mm brukar det vara, så att inte skivan splittras på insidan när man trycker i pluggen.