12 754 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Yttervägg konstruktion
Ska göra en tillbyggnad och behöver hjälp i hur jag ska bygga upp min vägg. Har förstått att det finns lite olika varianter. Jag vill inte ha en onödigt tjock vägg men ändå inom riktvärderna givetvis.
Stående träpanel med lock - spikläkt - vindpapp - 45x145(inkl isolering) - Diffspärr - 45x45(inkl isolering) - osb - gips
Några frågor:
Är denna vägg tillräckligt isolerande eller måste jag använda 45x170 istället för 45x145?
Ska 45x45 reglarna fästas horisontellt eller vertikalt(utmed 45x170 reglarna)? Är det risk för köldbryggor om jag fäster vertikalt? Är det ok att fästa osb och gips på horisontella reglar, känns lite fel? Hur gör man?
Stående träpanel med lock - spikläkt - vindpapp - 45x145(inkl isolering) - Diffspärr - 45x45(inkl isolering) - osb - gips
Några frågor:
Är denna vägg tillräckligt isolerande eller måste jag använda 45x170 istället för 45x145?
Ska 45x45 reglarna fästas horisontellt eller vertikalt(utmed 45x170 reglarna)? Är det risk för köldbryggor om jag fäster vertikalt? Är det ok att fästa osb och gips på horisontella reglar, känns lite fel? Hur gör man?
Det är bäst att skifta riktning på isoleringen för att minimera köldbryggor.
Tjockleken på väggen är väljer du helt själv med vad du tycker men ett nytt hus idag har mellan 200-300 mm isolering.
Beror lite på vad man har för uppvärmning kan jag tycka, om det är värt den extra kostnaden.
Tjockleken på väggen är väljer du helt själv med vad du tycker men ett nytt hus idag har mellan 200-300 mm isolering.
Beror lite på vad man har för uppvärmning kan jag tycka, om det är värt den extra kostnaden.
Du kan sätta osb vertikalt, men gör som huggan säger så blir det bäst och enklast. Sen när du fått upp osb-skivorna kan du sätta gipset som du vill (du skruvar ju dem i osb-skivorna och är inte beroende av reglarnas placering).
Tack för svar, menar ni att jag kan sätta osb vertikalt på horisontala reglar?
Ja det går bra, det spelar ingen roll alls. Ska bara dubbelkolla så jag fattat rätt (lätt å läsa fel iblandthomasonit skrev:
Vi byggde ut i somras (30-tals hus).
Enl de beräkningar vi fick och kommunen godkände så körde vi:
Utsida till insida
Panel - luftspalt - tät isoleringsskiva (45) stående med plastkoppar - 145 isolering stående - plast - 45 isolering liggande - osb - gips.
I den innersta 45mm så drogs all installation, el o vatten.
Edit: klimatskiva kallar paroc den yttersta skivan man använder.
Enl de beräkningar vi fick och kommunen godkände så körde vi:
Utsida till insida
Panel - luftspalt - tät isoleringsskiva (45) stående med plastkoppar - 145 isolering stående - plast - 45 isolering liggande - osb - gips.
I den innersta 45mm så drogs all installation, el o vatten.
Edit: klimatskiva kallar paroc den yttersta skivan man använder.
Redigerat:
I alla mina byggen har jag haft liggande reglar innerst och på dessa har jag monterat stående skivor, så länge man monterar trä och gipsskivor med förskjutna skarvar så blir det mycket stabila väggar.
Tack för alla tips!
Intressant, jag ska kolla upp det direkt. Om jag tolkar dig rätt så kanske det räcker med min första tanke i väggtjocklek då.Montören skrev:
Det finns ju inga krav på ytterväggen. Det finns krav på energibehov dock, men detta avgörs ju inte alls bara av väggar! Har du många och stora fönster behöver du kanske kompensera med väldigt tjocka väggar. På samma sätt så kan du ha ganska tunna väggar om du har få fönster!
Ok, jag får göra en energiberäkning. Är www.energiberakning.se att föredra, såg att det var gratis där?
Klicka här för att svara