Jag har murat väggar inomhus med leca och dessa är sedan grundade med Finjas Grundningsbruk A. Denna yta är inte tillräckligt jämn för att kakla på utan jag behöver få något som är RAKT.

Hur brukar man göra? Väggen är nog hyggligt rak för att vara murad.....

Jag tänker mig tunnputsning med KC Puts B eller C (0-1mm) och sedan riva av med större bräda, men funderar lite på vad som är brukligt. Man hade förstås kunnat skippa grundningsbruket, men nu sitter det ju där och gör inte saken sämre.

Gipsputs verkar lättjobbat och skulle nog funka egentligen, men känns inte helt rätt på källarväggar även om dom borde vara torra (endast i anslutning till yttervägg och hjärtvägg finns teoretiskt chans till fukt.

Byggfirman som hjälpte mig med det momentet använde båda varianterna (KC B/C och gipsputs). Först fästes vertikala aluminiumstänger för ändamålet (vet inte vad de kallas) med lite bruk direkt på Lecan, och sedan KC-putsades med stängerna kvar i den putsade väggen som stöd för putsbrädan. Återstående ojämnheter fixades med gipsputs.

Varför skulle gipsputs vara ett problem på fuktiga väggar?

Gipsputs är big-nono på fuktiga väggar. Häll vatten på en gipsskiva så är det uppenbart varför.

Jag skulle ju vilja slippa tjockputsningen med skenor att dra av mot men det kanske är så man brukar göra.

För att få det rakt är det tjockputs som gäller.

Skruva upp dessa på väggen då.....:

plaster-straight-channel.gif

Jag skulle köra med gipsputs om det inte är odränerad yttervägg... Jag har dragit gipsputs på alla våra väggar och det sitter som berget. Jag har på några platser dragit fram nya el-rör och jag kan säga att komma genom gipsputsen är betydligt mycket hårdare än den befintliga vanliga putsen som finns kvar på vissa platser...

MathiasS skrev:
Gipsputs är big-nono på fuktiga väggar. Häll vatten på en gipsskiva så är det uppenbart varför.

Jag skulle ju vilja slippa tjockputsningen med skenor att dra av mot men det kanske är så man brukar göra.
Gipsputs och gipsskiva är helt olika material... Gipsspackel däremot är samma som i gipsskiva.

Problemet med gipsputs är inte att det löses upp utan att det kan släppa från betong om betongen blir fuktig men då ska det nog bli rätt ordentligt blött bakom, så som jag sa, på icke dränerade källarväggar under mark, nej, ingen gipsputs men annars ska det fungera fint.

Jag har ingen egen erfarenhet av gipsputs, råden från tex Finja och weber är dock rätt entydiga på den punkten. I min källare skulle det nog funka men frågan är om man vill chansa, speciellt om man ska kakla på.....

Men, är det alltså så att i källare där det ska kaklas så är det brukligt att tjockputsa innan kakling?

Var kan man läsa finjas åsikt om gipsputs i källare?

Jag frågade på finja en gång och då tyckte dom att det var ok så länge man inte hade rinnande/fritt vatten iom att gipsputsen kan ta upp och avge fukt. Men det var något år sedan så råden har kanske ändrats (kan ju ändra sig snabbt inom bygg)?

Jag tror att Anders har rätt i att det är skillnad på gips och gips. Tex har Casco en produkt som heter Gipsfiller som jag blivit rekommenderat i ett byggvaruhus. Casco själva tyckte dock att husfix, våtrumsspackel eller vanligt fix var rätt väg att gå för att bredspackla väggen.

Gjorde jag detta från början, ren lecavägg, skulle jag nog skippa grundningsbruket och bara dra på fix direkt med bredspackel som prep för kaklingen.

Jag gjorde ju misstaget att bredspackla väggen med vanligt sandspackel vilket är helt fel (och det drog jag mig till minnes när jag var klar) så igår slipade jag bort 2kg sandspackel som fint spred sig i HELA huset (ja, hela huset).
10minuter bredspackling, 30 minuter slipande, 3 timmar dammsuga och våttorka.

Nu har jag primat och kommer bredspackla med vanligt fix. Väggarna som ska målas kommer jag sandspackla.

D09
När jag kaklade pannrummet så fuskade jag bort ganska grova ojämnheter på Lecaväggen med bra blandning med kakelmassan och bra ( större ) tänder på spaden.

Byggde långsamt mig förbi en kant och det märks inte direkt idag.

Inget har trillat ner än he he men primade rejält innan.

Detta är väl kanske inte den lämpligaste metoden men det funkade för mig :)

Jag ska också kakla på leca, jag tänkte köra rödgrund först och sedan fix, vad tror ni om det ?

Att du får ett helvete och få det rakt, men det beror ju också på vilka krav du har.

...och det beror på hur krokigt det är från början. Jag köpte en 50 eller 60cm bredspackel - då blir det tillräckligt jämt för mina krav iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.