1 922 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Material mellan golvvärmen och laminatgolvet?
På min ovanvåning tänkte jag lägga vattenburen golvvärme. Kommer att bli antingen Uponor eller LK systems. Jag tänkte lägga glespanel och värmeplåtar som jag lägger slingorna i. Sen tänkte jag ha laminatgolv. Några funderingar:
1. Måste jag ha någon ångspärr i golvet? Hoppas och antar nej eftersom det är golvet på ovanvåningen.
2. Kan jag lägga laminatgolvet direkt på glespanelen och golvslingorna?
3. Om nej i ovanstående fråga. Vad rekommenderar ni att jag väljer för underlag under laminatgolvet? Vill att det bygger så lite som möjligt. Spånskiva? Golvgips?
Anledningen till att jag lägger glespanel istället för spårade spånskivor är att de spårade spånskivorna skulle kosta lika mycket som hela övriga golvvärmen.
1. Måste jag ha någon ångspärr i golvet? Hoppas och antar nej eftersom det är golvet på ovanvåningen.
3. Om nej i ovanstående fråga. Vad rekommenderar ni att jag väljer för underlag under laminatgolvet? Vill att det bygger så lite som möjligt. Spånskiva? Golvgips?
Anledningen till att jag lägger glespanel istället för spårade spånskivor är att de spårade spånskivorna skulle kosta lika mycket som hela övriga golvvärmen.
Redigerat:
Jag hade utifrån dina förutsättningar lagt minst ett lager golvgips, sen underlagspapp samt så tunt laminat som möjligt.Anna1984 skrev:På min ovanvåning tänkte jag lägga vattenburen golvvärme. Kommer att bli antingen Uponor eller LK systems. Jag tänkte lägga glespanel och värmeplåtar som jag lägger slingorna i. Sen tänkte jag ha laminatgolv. Några funderingar:
Hade inte lagt ångspärr.
Är ingen expert bara så du vet 😄
Själv hemma så la jag först 1 lager golvspån, sen delade jag golvspånskivor som lager2 och la slang emellan med plåt, sen golvgips, papp och tunt laminatgolv.
Klicka här för att svara