Tjenare.
Första posten på detta forum.

För att utnytja den lilla yta jag har i lägenheten och efter för mycket surfande på internet fick jag för mig att bygga ett lågt loftgolv, där jag skulle kunna ha sängen under på dagarna och enkelt dra fram på natten samt ha dator och stol ovanpå.

Sagt och gjort, så byggde jag ihop nått snabbt för att se om det fungerade rent visuellt/praktiskt i lägenheten, och visst fasiken. Med lite fantasi så fungerar det utmärkt. Får jag ordning på stabilitetsproblemen så ska det på någon form av golv och målas vitt..

Men: det är så svajigt att det är fånigt, går inte för sig att stackars datorn blir sjösjuk så fort man rör sig där uppe.
2014-02-04 19.30.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snabbkonstruktionen bygger på 70x40 reglar cc 300 med en spånskiva skruvad ovanpå. .

Tafflig sketchup gjort i efterhand på konstruktionen :)
2222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läser jag på lite om reglar och golv så borde reglarna va 160 höga eller nått, men det går inte. Det begränsande måtten i höjd är
Frihöjd: 300 mm för att få under en säng
Maxhöjd total : ~400 mm för att det inte ska bli helt tokigt högt (några mm till kanske går...)

Det jag försökt för att få lite stabilitet i det hela:
Skruva L-profiler, 35x35x2000x1 i botten längs med de tre reglarna i mitten
Gjorde ungefär ingen nytta alls, som misstänkt, men det var ett billig och enkelt försök..

Det jag funderat på som lösningar är
Byta ut längsgående reglar till stål, kkr 60x40
Bygga nån form av torision box
Skruva L-profiler 70x40x2000x? i botten längs med de tre reglarna i mitten
Få det hela konstruerat i stål (dock de priser jag fått något för dyrt för att det ska va roligt..)

Eller min mest ingenjörsmässiga lösning, att helt enkelt kapa "golvet" i två delar. En smal del där dator och skåp står och en del där man naturligt rör sig. Så kan delarna stå med 1mm spel och allt blir skitbra!(? :D)

Tilläggas att jag har ingen tillgång alls till garage/verkstad osv..så allt byggande gör att köket får ta stryk, därav är torision box ideen kämpig.

Någon annan som har något genialiskt sätt att lösa det hela på?
 
Kör en skiva under också, då blir det en sandwhich-konstruktion som är mycket starkare. Skarvarna på skivorna måste lim-skruvas ordentligt på reglarna.
 
Och stående skivor på tre av sidorna ner mot golvet. Det hindrar ju i alla fall de tre sidorna från att bågna ner när du går på golvet.

Annars får du väl hänga upp golvet i taket med till exempel en wire och en vantskruv.
 
Och så kan det nog vara lämpligt att sätta något slags rullstopp bakom stolen, så du inte rullar för långt bakåt ;)
 
Alla tipsen du fått hittils är bra.

Du kan också förstärka ytterligare med fler reglar eller kanske en stålbalk.
 
Problemet är ju bara att det inte finns någon sidledsstabilisering...Såga till en plywood/OSB/Spånskiva och skruva fast på långsidan som vetter mot väggen, och likadant på kortsidan som vetter mot väggen, så blir det stabilt i sidled. Limma gärna också så blir det homogent och starkt.
Ännu enklare är att sätta stålband i kryss, enligt principen på bilden: IM001935.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fasiken, här fick man snabba svar! :)

Kör en skiva under också, då blir det en sandwhich-konstruktion som är mycket starkare
Check! Detta tror farsan skulle göra bra med skillnad också...men det var han som trodde 70x40 skulle fungera hur bra som helst också :D

Skarvarna på skivorna måste lim-skruvas ordentligt på reglarna.
Låter klok, nu finns det inte en droppe lim i konstruktionen
Problemet är ju bara att det inte finns någon sidledsstabilisering / stående skivor på tre av sidorna ner mot golvet
Alltså, detta är ju pinsamt bra tänkt. Jag vet inte riktigt varför jag inte byggde så från början..
Men skivor längs sidorna kan jag också dra fast hela "golvet" i två angränsande väggarna också.

Och så kan det nog vara lämpligt att sätta något slags rullstopp bakom stolen
Haha, kanske det, men, gaming on the edge :D

Tackar så mycket för all feedback!
Har några spånskivor över i källaren, så det får nog bli steg ett att använda dem!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.