blir ju till att regla nytt golv i huset med timmerstomme så jag tänkte höra mig för hur man gör :)

jag har tänkt att använda 45x220 och regla med cc300 om man vill ha klinkers och eftersom spännvidden är uppemot 4,6 meter.

tanken är att slå på en bräda/regel runt om mot timmerväggen på rätt golvhöjd så man får som en låda och sedan regla i den med cc300,

hur fäster jag reglarna i denna "låda" mot regeln som sitter på väggen? skruvar jag snett in från båda håll, hur många skruv och vilken dimension på skruven ska det vara?
eller ska jag använda någon sorts balkskor? det blir en hel del isåfall...

egentligen skulle man ju vilja skruva från baksidan rätt igenom regeln längs väggen och rakt in i den bärande regeln men det blir ju lite svårt

Balkskor ger ju en stabil infästning. Använd anpassade till din virkesdimension.
Med CC på bara 300mm går det ju åt mycket reglar.
Vad skall du ha ovanpå (under klinkern) har du tänkt?
En eller två kortlingar tvärs bjälkarna styvar också upp konstruktionen.

så det är balkskor som gäller alltså? det trodde jag faktiskt inte... då kanske det blir denna... 12:-
http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balksko-p235097

ja det går åt mycket reglar... har en tidigare tråd där jag frågar hur man på bästa sätt skall konstruera nya golvet och där kom "vi" fram till att det blir cc300 ungefär... beroende på om jag skall ha trossbottenskiva så blir ccmåtter beräknat på halva skivans bredd...

ovanpå reglarna ska jag ha glespanel med golvvärmeslang+plåt
på glespanelen ska jag ha ett lager golvgips för att hjälpa värmespridningen,
Där klinkers ska läggar blir det ytterligare ett skruvlimmat lager golvgips

kortlingar ska jag även ha, 2 där spännvidden är stor och 1 där spännvidden ligger på ca 3 meter.

jag skall även gjuta ett par plintar, dels för rummen inte är rektangulära utan har en eldstad i hörnet och där måste man väl regla runtom på nå vis och där blir det en gjuten plint i innerhörnet eller vad man ska kalla det.

där spännvidden är stor ska jag även gjuta ett par plintar rakt under reglarna hade jag tänkt och sedan kortla från plinten för att på så vis binda ihop bjälklaget..

eventuellt att man skulle gjuta plintar och lägga en bärlina på tex 2st 145*45 i de rum som är lite större, ca 4,5x4,6 meter styck i kök samt vardagsrum. men det minskar ju utrymmet att krypa i grunden senare...

Nej. det går åt kraftigare/högre balkskor till den dimension du anger. Ex. 45x197 mm (Finns inte på ByggMax..)

Ska du köra golvvärme så var noga med att följa en installationsmetod som tillverkaren anger slaviskt (mycket noga).

GoForIt skrev:
Nej. det går åt kraftigare/högre balkskor till den dimension du anger. Ex. 45x197 mm (Finns inte på ByggMax..)

Ska du köra golvvärme så var noga med att följa en installationsmetod som tillverkaren anger slaviskt (mycket noga).
det finns 45x168 på biltema men ska kolla runt lite mer och kanske hitta något prisvärt...
men måste jag alltså använda balkskor?

min golvvärmeleverantör rekommenderar att göra som klinkersförsäljaren säger ;) de rekommenderar iaf glespanel och sedan parkett, vid klinkers hade de ingen rekommendation...

mina övriga frågor om plintar får gärna någon kommentera... det kanske är svårt att förstå hur jag menar... kan ta bilder ikväll på hur rummen ser ut

MVH

Jag kan inte riktigt förstå hur du hade tänkt fästa in dem annars, med förutsättningarna du beskriver (naturligtvis lite svårt när man inte kan se det fysiskt på plats).

Jag var delaktig i en efterinstallation av golvvärme i ett mellanbjälklag för några år sedan, där man inte följt tillverkarens instruktioner helt slaviskt, och där slutresultatet inte blev alls roligt.

Vad är det för golvvärme du ska lägga? Visst måste det väl finnas detaljerade anvisningar i hur det ska göras?

Ta gärna lite bilder som du föreslår. Det är lättare att förstå då.

Jag kan se flera alternativ till balkskor.

Samma "ram" som du skulle fäst balkskorna i skruvlimmar du istället en 45x45 regel på i nederkant. På denna regel så ställer du sen in dina golvreglar. Skråskruva fast dem i ramen. För att kompensera för att golvreglarna på så vis kommer 45mm för högt jämfört med ramen kan du lägga ytterligare en 45x45 ovanpå din "ram". Detta funkar ju bara om plats för 265mm högt bjälklag finns. En fördel med detta är att du (för att förstärka golvet ytterligare) kan skruvlimma en 45x95 på platten på undersidan av dina golvreglar. Denna kommer då agera dragfläns och då får ett betydligt kraftigare bjälklag. Tänk på att vara noga med lim och skruva relativt tätt. Ytterligare en fördel med detta är att du kan lägga ner trossbottenskivor direkt på denna "dragfläns".

Finns inte platsen kan du istället jacka ur varje golvregel 45x45 i nederkant, på så vis kan du ändå använda dig av 45x45 regeln som upplag istället för balkskor. Men detta alternativ riskerar att ta längre tid än att köra med balkskor.

Redigerat:
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Bjälklag på cc60, 22mm golvspånskiva och 12mm flytspackel är ju också ok för klinker.
Rätt mycket roligare att hantera när man ska isolera, dra rör osv.
Det är trängre än man tror att arbeta på 25,5cm.

Prova få ner en vanlig borrmaskin med flatborr där...

JOW skrev:
Bjälklag på cc60, 22mm golvspånskiva och 12mm flytspackel är ju också ok för klinker.
Rätt mycket roligare att hantera när man ska isolera, dra rör osv.
Det är trängre än man tror att arbeta på 25,5cm.

Prova få ner en vanlig borrmaskin med flatborr där...
jo visst men jag ska även få plats med golvvärmen med 20mm slang,,, spårade golvspånskivor är ju ruskigt dyrt.

ska man flyspackla så springer kostnaden iväg tyvärr,

bra input ang utrymmet att tex borra på, blir dock 27,5 cm för mig om man tänker sig att trossbottenskivorna är 55cm och man delar dem i mitten och reglar efter dem.
jag funderar dock på att använda råspont som trossbotten och då skulle man kunna regla lite glesare typ cc400 vilket kanske kan vara mer fördelaktigt i alla hänseenden

vectrex skrev:
Jag kan se flera alternativ till balkskor.

Samma "ram" som du skulle fäst balkskorna i skruvlimmar du istället en 45x45 regel på i nederkant. På denna regel så ställer du sen in dina golvreglar. Skråskruva fast dem i ramen. För att kompensera för att golvreglarna på så vis kommer 45mm för högt jämfört med ramen kan du lägga ytterligare en 45x45 ovanpå din "ram". Detta funkar ju bara om plats för 265mm högt bjälklag finns. En fördel med detta är att du (för att förstärka golvet ytterligare) kan skruvlimma en 45x95 på platten på undersidan av dina golvreglar. Denna kommer då agera dragfläns och då får ett betydligt kraftigare bjälklag. Tänk på att vara noga med lim och skruva relativt tätt. Ytterligare en fördel med detta är att du kan lägga ner trossbottenskivor direkt på denna "dragfläns".

Finns inte platsen kan du istället jacka ur varje golvregel 45x45 i nederkant, på så vis kan du ändå använda dig av 45x45 regeln som upplag istället för balkskor. Men detta alternativ riskerar att ta längre tid än att köra med balkskor.
jättebra förslag! 45x45 kostar väl bara ca 6:- metern så det blir betydligt billigare än balkskor. det finns utrymme nedåt krypgrunden, gäller bara att gräva lite djupare ;) men grundstenarna är lite oregelbundna så där får man göra speciallösningar vid varje sten.

ang "dragflänsen" så har jag tänkt använda 22x95 eller liknande för att ha något att lägga trossbotten på. blir det mycket kraftigare att använda 45x95? kanske man tom kan klara sig med färre eller inga betongplintar om man gör på detta sätt?

en sak som jag tänkt på är dock att jag endast skulle vilja skruva denna underliggandebräda om man någon gång måste komma åt isoleringen underifrån... då är det relativt enkelt att skruva ner dessa och ur med trossbotten... har man limskruvat blir det i princip omöjligt

GoForIt skrev:
Jag kan inte riktigt förstå hur du hade tänkt fästa in dem annars, med förutsättningarna du beskriver (naturligtvis lite svårt när man inte kan se det fysiskt på plats).

Jag var delaktig i en efterinstallation av golvvärme i ett mellanbjälklag för några år sedan, där man inte följt tillverkarens instruktioner helt slaviskt, och där slutresultatet inte blev alls roligt.

Vad är det för golvvärme du ska lägga? Visst måste det väl finnas detaljerade anvisningar i hur det ska göras?

Ta gärna lite bilder som du föreslår. Det är lättare att förstå då.
det är 20 mm vattenburen, tänkt att läggas i glespanel med golvvärmeplåtar

på vilket sett vart det inte bra där man inte följt tillverkarens instruktioner?

jag skall ta bilder när jag kommer hem och lägga upp, ska försöka fota i en 360 graders serie så man ser allt:)

kommer även att behöva göra ny grundmur på den västra sidan, men det får bli en ny tråd med bilder i :)

thestrut skrev:
det är 20 mm vattenburen, tänkt att läggas i glespanel med golvvärmeplåtar

på vilket sett vart det inte bra där man inte följt tillverkarens instruktioner?

jag skall ta bilder när jag kommer hem och lägga upp, ska försöka fota i en 360 graders serie så man ser allt:)

kommer även att behöva göra ny grundmur på den västra sidan, men det får bli en ny tråd med bilder i :)
Om du ex. kikar i VVS-handboken från Uponor, så finns det flera olika alternativ på förläggning där det i detalj beskrivs hur man ska göra. Det måste finnas en liknande från den leverantör du valt också.

I det fall jag beskrev använde man just den metod (golvvärmeplåtar i glespanel) du beskriver, trots att det visade sig att den bedömdes som "mindre lämplig" i det aktuella fallet. Resultatet var ett ojämnt golv med svaj, där klinkerfogar inte höll och plattor lossnade..

Har du bara krypgrund under så¨har du ju alla möjligheter att göra starka lösningar som ger bygghöjd.

GoForIt skrev:
Om du ex. kikar i VVS-handboken från Uponor, så finns det flera olika alternativ på förläggning där det i detalj beskrivs hur man ska göra. Det måste finnas en liknande från den leverantör du valt också.

I det fall jag beskrev använde man just den metod (golvvärmeplåtar i glespanel) du beskriver, trots att det visade sig att den bedömdes som "mindre lämplig" i det aktuella fallet. Resultatet var ett ojämnt golv med svaj, där klinkerfogar inte höll och plattor lossnade..

Har du bara krypgrund under så¨har du ju alla möjligheter att göra starka lösningar som ger bygghöjd.
jag har läst den där... och det är ju inte rekommenderat med klinkers...
jag TROR min lösning blir väldigt stabil faktiskt. och det har jag diskuterat i andra trådar här på forumet och det ska fungera enligt andra forumgudar ;)
cc30 45x220 + 22x70 glespanel + 2 lager skruvlimmad golvgips. eventuellt gå upp till 28x70 glespanel

det som kan hända är ju att fogen spricker, eftersom det inte är våtrum kan man ju foga om...

det är väl heller inte helt bestämt med sambon vad vi ska ha för golvbeläggning, det kan ju även bli bara 1 lager golvgips och parkett på detta, då kan man sedan om man vill byta till ett till lager gips och klinkers, om man nu skulle ändra sig...
jag har lixom fastnat för golvgips eftersom den hjälper till att sprida värmen MYCKET bättre än golvspån vad jag läst iaf :)

i fallet du beskriver, hade man där cc300 med 45x220 eller kraftigare, samt 2 lager skruvlimmad golvgips på glesen?

Redigerat:
Vad jag har skrivit är att jag rekommenderar att du följer de råd som golvvärmetillverkaren ger, men det avgör du ju ytterst själv.

Varför startar du ytterligare en tråd om du är helt klar med hur du ska bygga upp golvet?

thestrut skrev:
det som kan hända är ju att fogen spricker, eftersom det inte är våtrum kan man ju foga om..."
Ja, bygger du efter den premissen så fungerar ju det mesta.

I rest my case..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.