3 230 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Råd???! Hög stödmur i leca men hur sjutton gör vi med återfyllnaden???
Vore otroligt tacksam om någon skulle kunna ge oss några goda råd!!! Murar hög stödmur i leca (3 meter hög på högsta punkten och 'lutar' sedan nedåt till ca 1 meter på lägsta höjden). Muren enligt alla konstens regler. Bredvid muren ska ligga en trappa i blocksteg och muren ska med andra ord bara återfyllas på den ena sidan.
Nu vårt problem!! Vilka material kan vi använda för återfyllnaden.
Lösning 1: Först hade vi en vild idé att använda överbliven lättbetong (har hur mycket som helst) och stapla upp i botten ovan en bädd av makadam och ovan lättbetongen sedan fylla på med kross och sedan sättsand för blockstegen i trappan. Skulle det ens vara möjligt att göra så? Kanske t ex om man gjuter på lättbetongen? OK, det kanske inte en jättebra lösning, risk kanske att lättbetongen fryser sönder, men skulle lösa två problem för oss (att göra oss av med överblivet byggmaterial + slippa köra hit 30 kubik med kross)
Lösning 2: Makadam (16-32) i botten 40 cm, markduk, befintligt fyllnadsmaterial (består mest av sten i olika storlekar + sand & lite jord - så går inte att få något att växa i så det går inte att använda till något annat där något ska planteras), och sist ca 30 cm kross av finare dimension och ovan detta blockstegen. Fråga här är väl hur man kan säkerställa att inte det befintliga fyllnadsmaterialet packar sig med tiden och trappan blir sned?? Trappan ansluter på ena sidan till stödmuren och andra sidan om trappan till en slänt.
Lösning 3: Klart dyrast!! Köpa 30 kubik makadam eller liknande och fylla upp med och blockstegen på det.
Är det någon som har några funderingar? Råd?
Nu vårt problem!! Vilka material kan vi använda för återfyllnaden.
Lösning 1: Först hade vi en vild idé att använda överbliven lättbetong (har hur mycket som helst) och stapla upp i botten ovan en bädd av makadam och ovan lättbetongen sedan fylla på med kross och sedan sättsand för blockstegen i trappan. Skulle det ens vara möjligt att göra så? Kanske t ex om man gjuter på lättbetongen? OK, det kanske inte en jättebra lösning, risk kanske att lättbetongen fryser sönder, men skulle lösa två problem för oss (att göra oss av med överblivet byggmaterial + slippa köra hit 30 kubik med kross)
Lösning 2: Makadam (16-32) i botten 40 cm, markduk, befintligt fyllnadsmaterial (består mest av sten i olika storlekar + sand & lite jord - så går inte att få något att växa i så det går inte att använda till något annat där något ska planteras), och sist ca 30 cm kross av finare dimension och ovan detta blockstegen. Fråga här är väl hur man kan säkerställa att inte det befintliga fyllnadsmaterialet packar sig med tiden och trappan blir sned?? Trappan ansluter på ena sidan till stödmuren och andra sidan om trappan till en slänt.
Lösning 3: Klart dyrast!! Köpa 30 kubik makadam eller liknande och fylla upp med och blockstegen på det.
Är det någon som har några funderingar? Råd?
Ja, korta spännvidder, mycket armering + kontreforer + gjutet som T-stöd i botten etc. Visst kan vi annonsera ut lättbetongen men enklast vore om vi bara kunde stapla upp den innanför stödmuren enligt idé 1. Vad tror ni??
Lättbetong "kritsten" suger fukt och frostspränger. Om det sedan gör att massorna reser sig eller faller ihop kan man ju spekulera i. Antagligen inte det bästa fyllet om man vill ha en beständig marknivå.
Ja, det är ju det vi spekulerar i också - lutar nog inte åt att det är värt risktagandet med lättbetongen. Men lösning 2 då? Hur orolig ska man vara för att de befintliga massorna packar sig? Vår entreprenör verkar inte orolig för det.
Jag byggde en stödmur som är 1,8m med delade kontreforer med poolen, jag vågade inte satsa utan körde på 16-32 ångrar inte det blev tokigt stadigt.
Kan lungt säga att jag sover got på natten.
I mitt fall gick det åt 3 lass á 13ton för att fylla....
/Peter
Kan lungt säga att jag sover got på natten.
I mitt fall gick det åt 3 lass á 13ton för att fylla....
/Peter
Ja, det är väl kanske det enda raka. Trist bara att köra iväg med massor som kanske skulle kunna användas….det är omöjligt att lägga någon annanstans eftersom att inte innehåller någon jord direkt. Kanske heller inte vågar chansa men undrar ändå om det skulle kunna vara en lösning.
Finns det någon som tror på lösning 2? Eller ska vi gå på lösning 3, som Peter, helt enkelt? Gud vilket velande.
Finns det någon som tror på lösning 2? Eller ska vi gå på lösning 3, som Peter, helt enkelt? Gud vilket velande.
Jag tror nog att #2 kan funka om man anstränger sig för att pressa ihop fyllnadsmaterialet medan man fyller. Men, jag skulle fylla med 0-32 och eller 8-16 närmast lecamuren för att dränera bort vatten och slippa tjälskott mot muren.
Klicka här för att svara