Hej,

Är det någon som lagt vattenburen golvvärme, 16mm slang, på befintligt golv? Hade tänkt glespanel ovanpå och tänkte i mitt stilla sinne att det smidigaste och billigaste borde vara att slicea upp en spånskiva i 20cm breda bitar och göra en typ av glespanel. Det var ända tills jag upptäckte att spånplatta bara finns i 12 mm skivor nu?!?! Hur kan det komma sig?... om man inte vill ha golvspån förstås, men det är ju ingen vits när man ska såga bort spånten (efter att först ha betalat extra för den).

Tips? :)

Finns ju 12mm slang.

Jag hade 17mm slang men använde vanlig ytterpanel 22x120mm istället för strimlad spånskiva, har för mig den kostade ca 9kr/m. Lade detta i hela huset (190kvm) på befintligt undergolv.
Med 3cm mellan brädorna blir cc för slangen 30cm.
Vet att många andra här gjort på samma sätt.

Jag rev ut det gamla golvet och la nytt med spårade 22mm spånskivor och 17 mm slang.
Var inte mycket arbete och behöll takhöjden.

Du kan ju lägga spårad spånskiva flytande ovanpå ditt befintliga undergolv. En något billigare och smidigare variant är att istället lägga spårad cellplast på det befintliga golvet men då tappar man 8mm till (totalt 30mm alltså) av takhöjden. Jag har använt båda systemen och de fungerar utmärkt bägge två.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.