Jag bor i ett hus från 1909 och delar av putsen på sockeln har lossnat och detta skall nu lagas. Putsen är mellan 5 och 10 mm tjock. Se nedan:
Min tanke är att knacka bort de delar som sitter löst och sedan laga och måla. Dock vill jag gärna ha er hjälp med:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke är att knacka bort de delar som sitter löst och sedan laga och måla. Dock vill jag gärna ha er hjälp med:
- Vilket bruk skall jag använda? Då det är ett gammalt hus så har jag hört att hydrauliskt kalkbruk kan vara ett alternativ. Är detta rätt?
- Några tips på tillvägagångssätt för att få bruket att sitta så bra som möjligt? Skall ytan grundas först eller är det bara att "köra"?
Det låter bra, frågan är bara hur det är möjligt med tanke på husets ålder? Vad är nackdelen förutom kostnaden för bruket med att använda kalkbruk? Anledningen till att jag frågar att jag på flera ställen ha läst att man alltid skall ha svagare bruk utanpå starkare för annars lossar det...vill Järna inte göra om jobbet i närtid!
Vill snarare påstå att den ursprungliga putsen/grundmuren är en kalkputs som man gjort en lagning på med för hård cementputs tex ett B-bruk. Man ser ju tydligt att kakan som släppt är en mycket mer grå puts jämfört med den ursprungliga inre putsen/grundmuren.
Det är också därför som lagningen släppt i en hel kaka. Det är svårt att få cementbruk att fästa i en tidigare murad eller putsad yta av kalkbruk. Prova laga med ett rent kalkbruk eller möjligen ett C-bruk bruk.
Det är också därför som lagningen släppt i en hel kaka. Det är svårt att få cementbruk att fästa i en tidigare murad eller putsad yta av kalkbruk. Prova laga med ett rent kalkbruk eller möjligen ett C-bruk bruk.
Klicka här för att svara